Tanggungjawab

Prinsip hidup saya mudah. Apa saja yang menjadi liabiliti seseorang, dia mesti bertanggungjawab dan mengambil berat akannya.

Saya mengambil satu analogi mudah:
Jika saya mempunya sebuah kereta, saya mesti bertanggungjawab atas kereta itu. Ini termasuklah membasuh, mengisi minyak malah memandu sacara selamat dan mengelakkan kemalangan juga adalah sebahagian tanggungjawab saya terhadapt kereta itu!

Fenomena ini biasa terjadi dalam kehidupan seharian kita. Tipu kalau tak pernah terjadi dalam kehidupan anda.
Saya ni bukanlah sempurna sangat dalam menunaikan tangungjawab. Saya mengaku, saya juga lemah! Tapi saya geram, geram, diulang sekali lagi GERAM dengan orang-orang yang tidak sedar akan tanggungjawab sendiri ni~

Paling mudah: Tempat letak kereta di hospital tempat saya bekerja tu dicipta segi empat tepat tanpa senget, malah tersusun elok.
Suatu pagi ketika sampai di tempat letak kereta yang biasa saya landing, saya rasa terus tak ada semangat untuk bekerja. Kenapa? Kerana pemilik kereta di sebelah tapak yang ingin saya masuk itu meletakkan keretanya dalam keadaan senget dan menggunakan dua petak sekali gus.

'Bang, bukan besar mana kereta awak ni. Kancil je pun. Kalau bawa kontena ke...Mungkin juga consume 2 petak!' Saya mendengus dalam hati. Mod kerja dibawa angin seawal 7.30 pagi!

Sudahlah buat perangai di tempat letak kereta hospital. memang tak ada kesedaran sivik langsung~

Pengajarannya, tak kiralah dalam apa jua aspek: menuntut ilmu, muamalat, malah hubungan dengan makhluk (apatah lagi Allah), marilah kita sama-sama meletakkan nilai tanggungjawab itu tinggi di dalam hati.
Apa yang terzahir dengan perbuatan itu adalah cermin gambaran hati.
Ya Allah, semoga saya tergolong dalam golongan yang baik. Saya bukanlah hamba yang terbaik, tapi semoga saya istiqamah untuk terus melakukan kebaikan walaupun sebesar zarah. Amin...

p/s: Nasihat untuk diri sendiri. Semoga beroleh iktibar. Jom parking kereta elok-elok<---ops~!

No comments