Ayam 4 Fingers Buat Sendiri


Bismillah

Sehari sebelum Ramadhan yang lepas, kami makan di Sunway Pyramid. Suami saya kata dia taknak makan makanan yang fine dine. Dia nak yang ringan-ringan saja. Jenuh juga nak fikir sebenarnya. Tapi tiba-tiba saya teringatkan 4 Fingers Crispy Chicken di sini. Terus kami ke kedai tu.

Sebenarnya kedai 4 Fingers Crispy Chicken ni ada je dekat pusat beli belah dekat pejabat saya, tapi kedainya sentiasa penuh dan orang pula asyik beratur tak putus-putus. Sebab tu saya kadang-kadang putus asa untuk makan ayam ni di pejabat saya. Nak beratur je dah habis 1 jam waktu makan tengahari.

Jadi di Sunway Pyramid ni, kami menggilalah juga. Pertama kali dapat makan kat dalam kedai ni dengan aman dan tak ada orang tunggu di belakang tempat duduk!
Tapi apa yang istimewa sangat ayam ni? Haih...susah nak diterangkan dengan kata-kata. Dia bukan macam ayam KFC atau ayam goreng MCD. Kalau nak senang, dia macam ayam goreng sira madu. Kalau tak silap ini adalah resepi dari Korea sebab masa saya duduk Korea dulu, banyak  juga jumpa dan teringin. Tapi tak boleh la nak makan sebab tak halal.

1 Ramadhan, suami saya beli kepak ayam dan telah mencuba resepi ayam ini di rumah. Hasilnya? Menjadi!
Jadi lepas ni saya dah tak boleh dah makan 4 Fingers di kedai sebab chef di rumah dah boleh buat sendiri malah jauh lebih sedap dan murah. Hahahahhaha!
Home made 4 Fingers
Menu berbuka puasa hari pertama :)
Saya akan dapatkan resepi dari suami saya dalam masa terdekat dan akan kongsikan di sini nanti. Maaflah sebab sebelum ni saya tak ambil kisah sangat ayam dia ni sampailah saya makan dan rasa sedap. Huhu!

Insya Allah
Resepi nanti, ok!

Kemaskini:

Cara memasak ayam goreng 4 Fingers

1. Lumurkan kepak ayam yang telah dibasuh dengan tepung jagung dan sedikit serbuk lada hitam
2. Goreng dalam minyak panas sehingga masak. Ingat, jangan sampai hangit
3. Rahsia ayam ni rangup lama: Lepas angkat dari gorengan pertama, biarkan sejuk sikit dan goreng sekali lagi dalam minyak tadi. Tapi kali ni goreng sekejap saja sebab isinya dah masak pun. Cuma nak rangupkan permukaan ayam saja
4. Untuk sira, cincang halus sedikit halia. Tumiskan ke dalam kuali dengan sedikit minyak panas.
5. Kemudian, masukkan sedikit serbuk cili bergantung kepada kepedasan yang anda mahukan.
6. Seterusnya, bergantung kepada kemahiran sendiri je. Masukkan kicap, madu dan gula (jika kurang manis)
7. Kemudian, rasa dan tengoklah apa yang perlu ditambah. Tapi asasnya, cara buat sira ayam tu cuma guna bahan-bahan di dapur yang mudah-mudah je. Kat Cold Storage ada jual pes produk Korea untuk sira ni, tapi bila saya tengok-tengok, pes ni tiada logo HALAL.
8. Apabila sira sudah likat, boleh tutup api dan masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaulkan sampai rata. Ada orang suka sapu sira tu pada ayam. Semuanya bergantung kepada anda :)

Senang kan?
Buatlah~!

Dhiya

2 comments