Jemputan ke Majlis Walimah

Saya melihat jam. Oh, sudah pukul 5.30! Tanpa memandang kiri kanan, saya terus cabut pulang. Di saat-saat seperti itu, saya akan sangat mementingkan diri lebih dari orang lain. Maaf, saya gagal berkompromi untuk cepat pulang ke rumah! Hehe

Di lobi, saya terserempak dengan Pak Din. Dia yang saya kenali sejak 4 tahun lalu merupakan seorang pemandu kepada satu badan korporat di sini. Dialah yang bertanggungjawab membawa saya ke Grand Season Hotel Kuala Lumpur dan Kompleks Belia Rakan Muda Jempol suatu masa dulu. Itulah detik perkenalan kami.

"Assalamualaikum, Pak Din!" Saya menyapa.

"Eh...Dhiya kan? Ya Allah, Lamanya Pak Din tak jumpa kamu. Dah besar ye!"

"Alah Pak Din ni, dulu Dhiya pun besar. Kenapa baru sekarang Pak Din perasan?" Pak Din ketawa besar.

"Hah, Dhiya apa khabar? Kerja kat sini ke?" Pak Din bertanya

"Erm...Dhiya baik, sihat. Dhiya training kat sini. Pak Din doakanlah Dhiya ye..."

"Insya Allah. Mestilah Pak Din doakan. Ha...sebut pasal doa, Dhiya bila nak nikah ni? Pak Din nak datang"

"Eh Pak Din ni...takde kena mengana pun~ Dhiya kan muda lagi....Mesti la kena tunggu dulu!" Berderai ketawa kami di situ. Orang yang lalu lalang kelihatan menoleh. Ops!

"Saja la usik Dhiya ni. Dulu budak lagi...Sekarang dah cantik (Oh apa-apalah, Pak Din!).
Kebetulan pula Pak Din jumpa Dhiya kat sini. Pak Din nak jemput Dhiya ke RSSB, walimah anak Pak Din. Dhiya datang tau. Ajak keluarga. Nanti Pak Din pos kad. Tapi hari ni Pak Din jemput mulut dulu ye"

"Wah, tahniah Pak Din! Dah terima menantu ye!" Saya girang

" Ye lah. Terima kasih. Dhiya la...lambat sangat. Melepaslah Pak Din nak bermenantukan Dhiya" Ada bunyi canda di hujung ayatnya. Saya tak kisah, saya kenal Pak Din bagaimana orangnya.

"Alah...Jangan cakap macamtu. Nanti Dhiya datang, Insya Allah. Pak Din simpan lauk banyak-banyak tau. Dhiya nak tapau" Saya bergurau.

Tak lama selepas itu, kami berpamitan. Saya mesti cepat pulang ke rumah! (wah, masa bersembang tadi, kau hilang ingatan tentang rumah ye~)

Itulah ceritanya. Bukan jemputan walimah saya. Jemputan walimah untuk saya. Sekarang ni sedang sibuk mengisi program dalam planner. Setakat Mei, hampir setiap hujung minggu saya terisi dengan pelbagai program. Semoga semuanya berjalan dengan lancar, Allah...

p/s: 29 Mei ni...Macamana saya nak ke Perak? Bimbang sangat kalau terlepas majlis pernikahan Iqa si kawan baik saya. (TT)

No comments