Cedera

Hari ini bermula dengan baik. Saya senyun, saya ketawa...Pendek kata saya gembira.
Semuanya berlalu dengan baik. Saya komited dengan semua tugas terutamanya follow up saya di unit koronari. Walaupun 'gagal', tapi saya tak kisah untuk melakukannya sekali lagi. Sungguh, entah dari mana datangnya semangat dan kekuatan ini.

Tapi siapa sangka, hati saya cedera hanya beberapa minit sebelum waktu pulang. Detik yang dinanti patutnya menjadi kegembiraan, hari ini bertukar sebaliknya. Air mata saya gagal dibendung. Saya tewas. Saya menangis dari pintu keluar pejabat hingga ke depan lobi dan saya menangis sepuas-puasnya di dalam kereta.

*****************

Saya benci apabila maruah dan kekuatan saya diinjak-injak dan dicabar! Saya benci!!! Jangan cuba salahkan saya kalau diri sendiri juga lakukan kesalahan yang sama. Saya takkan dapat menerimanya.

Keluarga saya adalah kekuatan saya. Jangan nafikan ini. Saya boleh buang semua yang saya ada, tapi saya takkan buang keluarga saya. Emak, abah, along dan akak...Mereka adalah kekuatan saya. Stigma hanya ibu dan ayah sebagai penguat semangat adalah salah. Sila ubah! Kekuatan saya datang dari empat orang ini. Bukan hanya dari emak dan abah!

Benar, saya bukanlah anak yang terbaik. Tapi sekurang-kurangnya saya meletakkan keluarga sebagai yang utama. Saya selalu tak sabar untuk pulang ke rumah. Saya selalu rindukan emak dan abah biarpun kadangnya air mata menjadi pelayan mesra. Saya selalu mimpikan keluarga saya. Saya cintakan keluarga saya!

Saya yakin, emak dan abah tidak pernah berkata buruk pada kami anak-anaknya, malah doa yang terbaik selalu bersama kami. Saya tahu...Saya dapat rasakannya.

Keluarga...utama...

p/s: Saya marah. Jom sayangi keluarga! Emak, abah, along, akak...mereka semua darah daging saya. Tidak ada bezanya!

No comments