Patin Lagi

Baru-baru ni kan kecoh cerita hidangan patin dan makanan kampung di Temerloh mencecah RM 13,000. Ingat lagi?

Saya tak mahu komen kebenarannya kerana ada yang saya dengar itu fitnah dan salah faham. Wallahua'lam. Restoran yang diperkatakan tu pun saya tahu. Tapi sebaik saja nama restoran tu disebut, saya mengingati kisah ini yang telah diceritakan oleh jiran kami sendiri:

Menurutnya, restoran itu memang menyajikan hidangan kelas pertama. Maknanya memang yang terbaik. Walaupun fizikal kedainya 'biasa-biasa' saja, tapi siapa sangka Sultan Pahang sendiri pun santap di situ!

Ceritanya lagi, pemilik restoran tersebut memang sangat mementingkan kualiti. Kalau tak ada patin yang selalu menjadi pilihannya (mungkin patin terbaik), dia tidak akan membuka restoran itu sehinggalah stok ikan yang dikehendaki boleh didapati semula.

Dari pemerhatian saya yang setiap hari lalu di depan restoran itu untuk ke tempat kerja, ia lebih banyak tutup daripada beroperasi (sebelum kisah ini lagi). Namun sekali apabila ia beroperasi, kereta-kereta yang diparkir di situ semuanya kereta-kereta mewah!

Maknanya apa? Restorannya memang ekslusif dan berkualiti. Saya sendiri pun tak sangka restoran ini yang diperkatakan. Setahu saya, pemiliknya memang sangat menjaga kualiti patin yang dimasaknya. Tak peliklah kalau harganya boleh mencecah nilai 'itu'! Hehehe

p/s: Temerloh dan popular sekarang ni~ Asyik jem je!

No comments