Mentera Semangat Isnin

Mana tidaknya~

Malam semalam lelap awal, jadi tak ada masalah liat nak bangun pagi~ Bila tidur cukup, haruslah mata ni terbuka luas-luas. Mood pun baik, maka semangat datang berkobar-kobar!!!

Baju pula dah siap-siap diseterika malam semalam. Cantik, kemas, segak dan meyakinkan. Macamana semangat tu tak membuak-buak? Haih...Nama pun wanita. Mestilah kekemasan, ketelitian dan kecantikan itu menaikkan semangatnya~

Kereta yang dipandu pula berkilat-kilat mengalahkan si Kelisa kenit tu~ (Weeehu! Jangan marah ye, kamu...) Semalam kan dah bertungkus lumus. Tak cukup dengan berkilat, wangi, bersih dan seksi pula tu. Apa lagi alasan untuk tidak bersemangat di pagi Isnin ni, Dhiya? Hahaha!

Kerja pula enjoy dan penuh gelak ketawa. Cuma Nor tak datang, jadi sunyilah sedikit hidup saya. Selainnya, semua menggembirakan. Telatah seorang demi seorang encik-encik di dalam pejabat selalu buat saya rasa gembira.

Fizal: "En. Wan...Mesin ni kenapa?" Tanya Fizal sambil menunjukkan ke arah ventilator di tepi meja.
En. Wan: "Mesin itu rosak" Jawabnya dengan penuh selamba~

Der...Semua orang tau dia rosak. Kalau tak rosak, takde la kena campak tepi tu menungu masa untuk dibaiki. Loyar buruk eh, En Wan!

Perjalanan balik saya pun berjalan lancar. Tak ada gangguan yang besar-besar melainkan keadaan jalan yang sangat teruk (lubang sana-sini~) dan sebuah kereta JPJ yang tiba-tiba buat sekatan di tempat sunyi.
' Maaf encik, jangan tahan saya. Haram menahan saya seorang gadis yang berseorangan di tempat sunyi ini'
Terus encik JPJ tu lepaskan saya. Alhamdulillah...Asalkan saya tak langgar undang-undang jalanraya lah~ Kalau tak, apa dia kisah haram ke halal. Mau kena tahan dan kena saman jugak kan.

Jam 6.30, Alhamdulillah...Saya sampai ke halaman rumah emak dan abah! Emak menunggu saya sambil membuaikan diri di buaian bawah pokok rumah. Abah pula sibuk dengan halaman rumahnya yang masih macam-macam tak kena~ Huu!

Syukur sangat. Saya gembira hari ini. Mak, abah...Benarlah, wajahmu memberi selaut ketenangan dalam jiwa ini!

p/s: Tahniah buat raka-rakan MBBS saya di Universiti Malaya yang secara rasminya bergelar Dr. hari ini. Semoga menjadi doktor muslim yang beriman dan mengamalkan perintah Allah! Buat Dr. Noorazwa Ramli, tahniah!


No comments