Jiranku, Rezekiku (^^)

Bismillah...

Hari ini Ahad. Semua ada di rumah mak dan abah. Sangat seronok apabila rumah ini riuh rendah dari hujung pintu dapur hinggalah ke ruang tamu depan. Hehe!
Kami memasak bersama-sama sambil 'berperang' dengan si kenit Biha yang mulutnya macam bertih jagung tu. Layankan je lah~

Tiba-tiba datang pakcik D jiran kami yang memang baik dengan abah dan isterinya pula rapat dengan emak. Dia membawakan menu untuk kami: Laksam! Waaah!
Nampak sedap, memang sedap!

Beginilah hidup di kampung yang masih mengamalkan semangat kejiranan. Rezeki yang ada dikongsi bersama walaupun sedikit. Ya Allah...seronoknya!
Dapatlah kami merasa sorang sedikit. Nama pun orang bagi kan, mestilah tak boleh nak puaskan hati semua. Kalau nak makan sampai kenyang, kena lah buat sendiri..ye tak?

Isteri pakcik D ni memang baik dengan mak. Segala apa makanan warisan keturunannya selalu dia kasi kami sekeluarga rasa. Makcik ni anak Kelantan, jadi kami selalu seronok bila dapat makan nasi kerabunya. Nak mintak, segan...Jadi bila dapat tu, memang macam orang kelaparanlah (sikit).
Mak pula suka kongsikan makanan tradisi Jawa kami dengannya. Makcik ni paling suka sambal tempe tu. Ahaha...!

Seronok tau duduk kampung ni. Jiran-jiran ingat kat kita. Sebab tu kena buat baik dengan semua orang tanpa mengira agama, warna kulit dan fahaman idea. Kalau susah, Insya Allah senang nak mintak tolong.
Oh ya...satu lagi, jangan sesekali khianat orang. Orang boleh maafkan, tapi tak boleh lupa. Buruk sikap tu akan terus terpalit di wajah pelaku sekalipun si pelaku tu dah berubah.

p/s: Memang jiranku rezekiku!

2 comments

  1. sedapnya. best dpt jiran yang camtu kan :)

    ReplyDelete
  2. ni jiran mak dan abah. taktau lagi jiran sendiri nanti macamana..hehe.semoga baik2 juga kan? amin

    ReplyDelete