Mesyuarat tingkap

Tadi semasa makan tengahari bersama Kak Wani dan Nor (dengan penuh perhatian), akak telah menelefon saya. Katanya sada satu mesyuarat yang 'wajib' dihadiri. Akak dah cuba untuk ambil cuti, tapi malangnya tak diluluskan.
Habis? Nak suruh saya?
Saya janji dengan akak:' Nanti lah Dhiya fikirkan balik. Kita bincang di rumah nanti'

Baru sebelah kaki masuk ke rumah, abah bagitau yang ada seseorang orang penting dalam mesyuarat tu minta saya hadir. Eh? Kenapa Dhiya?
Saya tak respon depan abah. Saya marah, dan tak mahu tunjuk atau lepaskannya depan abah. Abah tak salah.

Yang saya kesalkan, mereka mahu orang lain hadir ke mesyuarat tu, tapi kenapa ia diadakan pada hari Jumaat? Bukankah Jumaat umumnya orang ramai bekerja? Habis kalau suruh saya datang, saya perlu ambil cuti la? Orang lain sanggup tak untuk ambil cuti juga? Sila jawab~
Kalau buat hari Sabtu kan berbaloi. Memang tak ada sebab untuk tidak hadir melainkan memang berniat tidak akan hadir.
Inilah yang saya kecewakan dalam organisasi ini. Baru kecil tapak tangan, tapi lagak besar tak padan dengan badan.

Saya tak boleh ubah apa-apa. Saya bekerja esok. Maka memang saya berniat untuk tidak hadir ke mesyuarat tingkap itu. Selama ini pun saya tidak pernah terlibat dengan sebarang aktiviti organisasi tersebut. Jadi apa? So what?

Maaf akak, maaf abah. Dhiya tak boleh hadir dan mengambil bahagian.

No comments