Keputusan SPM 2010

Khas untuk tatapan adik-adik murid saya, bekas calon SPM SMKJP tahun 2010.

Alhamdulillah hari ini keputusan SPM telah diumumkan. Apa yang ada dalam fikiran saya adalah anda. Ya, anda semua! Pengalaman menjadi guru dan terlibat dengan P&P pelajar Tingkatan 5 sangat mendekatkan saya dengan anda semua. Ianya merupakan pengalaman terindah dalam hidup saya.

Atas apa yang anda perolehi hari ini, ketahuilah...itu semua adalah hasil tuaian yang kita semua usahakan 3 bulan lepas. Allah telah menetapkannya sebagai setimpal dengan usaha yang diletakkan. Yakinlah...Gembira, puas, sedih atau kecewa kita hari ini adalah ujian dariNya. Banyak A yang dituai bukan jaminan untuk kita kekal cemerlang tanpa usaha. Sedikit A yang terkumpul bukan tandanya kita tidak bijak, cuma Allah mahu melihat lebihnya usaha kita! (Masih ingat kisah kawan saya yang sedikit A dalam SPM, tetapi hari ini dia di puncak sebagai seorang doktor perubatan?)

Untuk adik-adik yang disayangi, saya juga pernah merasai kecemerlangan malah pernah menghadapi kegagalan. Tapi berkat orang di sekeliling, tangis gembira dan air mata kecewa saya tidak pernah lama. Ada satu sifat yang saya adaptasikan dari semangat mereka iaitu OPTIMIS. Kita cemerlang bukan maknanya kita tidak akan gagal nanti. (fikirkan risiko)
Kita gagal maknanya kita telah belajar sesuatu dan itu tak akan diulangi lagi. Perbaiki diri! (fikirkan peluang!)

Oh...Saya tak cukup bagus dalam memberi nasihat dan motivasi. Tapi saya cuba menyelami satu demi satu rasa yang ada dalam diri anda semua. Yakinlah, Allah Maha Tahu atas apa yang diberikan kepada anda hari ini. Jangan putus mengucapkan syukur kepadaNya. Semoga langkah seterusnya menjadi langkah yang lebih baik.

Sekian dulu. Akhir kata:

Yang cemerlang: Tahniah, kekalkan prestasi
Yang kurang berpuas hati: Perbaiki diri, teruskan melangkah dan jangan putus asa!

Kita kan geng!!!

p/s: Teringat la zaman masuk kelas korang. Best betul masa tu!

No comments