Adik-adikku, Insya Allah Boleh!

Mulanya saya tidak menyedari akan rancangan ini. Tetapi setiap petang selepas balik dari hospital, saya selalu lihat emak menonton rancangan ini. Memandangkan tv yang ditonton itu pula ada di dapur, saya selalu makan malam sambil menontonnya bersama emak.

Ianya sebuah rancangan realiti yang mengetengahkan bakat adik-adik kecil 10 hingga 12 tahun dalam bidang pidato keagamaan. Selain petah bercakap, adik-adik ini juga berkebolehan dalam mengalunkan azan, berzanji dan ayat-ayat Al Quran dengan taranum yang baik sekali.

Isnin lepas adalah pertandingan akhirnya. Diadakan di PICC, ramai VVIP yang hadir. Baguslah. Semoga mereka sedar yang anak-anak kita bukan saja pandai berjoget terkinja-kinja seperti dalam rancangan Idola Kecil tu, tapi kita juga punya aset ulama dan ilmuwan pelapis negara kelak. Inilah sebenarnya PERMATA negara,agama dan bangsa.

Saya sangat mengkagumi kebolehan adik-adik ini. Mana yang boleh bertaranum, yang boleh berzanji. Saya rasa sangat tercabar. Apa yang mereka miliki pada usia itu pernah saya miliki, tetapi pada usia belasan tahun...Malangnya saya malu untuk menyerlah. Itu kerugian saya.

Tak apalah. Sekarang saya dah pun dewasa. Semoga zuriat saya kelak lahir sempurna dan boleh menjadi pemidato dan ilmuan Islam yang bukan saja boleh bercakap, tetapi boleh membawa orang lain ke arah kebaikan.
Saya juga berfikir-fikir...Formula apakah yang ibu bapa mereka gunakan hingga lahir anak sehebat ini? Akal dalam saya tanpa berlengah menjawab: Ibu bapa sendiri perlu mendekatkan diri pada Allah, barulah anak yang lahir itu jadi apa yang dikehendaki. Masya Allah!

p/s: Semoga saya berjaya menjadi apa yang saya ingini. Amin...


No comments