Pelajaran hari ini

Satu
Saya memandu ke hospital setiap hari. Apa yang saya lihat dan lalui ini mungkin biasa di mata orang lain, tapi pada saya ianya baru dan asing malah di luar penerimaan diri.
Saya tak faham kenapa ada lagi pemandu yang masih nak memintas kenderaan lain sedang di depan dah kelihatan kenderaan dari arah bertentangan. Saya setuju dengan pendapat abah dulu: "Kalau nak potong (pintas), potonglah...Tapi apa yang mai dari depan hangpa tanggung sendiri dan jangan libatkan orang yang dipotong. Jangan nak himpit-himpit pun!"
Jadilah pemandu berhemah. Sayangi diri sendiri.

berlaku pada saya tadi.

Dua
Saya di hospital hari ini. Paginya semua orang sibuk termasuklah saya. Petangnya saya telah meneladani sesuatu: Setinggi mana pun kedudukan kita dalam kerjaya atau pencapaian, jangan pernah berhenti belajar. Saya kagum dengan buku log Mr. Faz yang ditulisnya sendiri. Segala apa input yang dia dapat, ditulisnya dalam buku log biru itu. Saya cemburu dan termalu pada diri sendiri!

Saya akan curi ilmu dan ideanya!
Tiga
Saya pelik. Tugas itu diserah kepada orang yang bukan ahlinya sedang mereka lebih arif untuk melakukannya.

Allah...Semoga saya berpeluang mendidik darah daging sendiri akan agungnya agamaMu ini!



No comments