Tak Faham!

Betul lah...marah itu merah!

Pemimpin yang baik akan disanjung dan dipuji tetapi sebaliknya akan berlaku kepada pemimpin yang tidak baik. 'Baik' itu bukan setakat berjaya menjadi contoh, tetapi harus bijak menjaga uslub (gaya bahasa) ketika berkomunikasi dengan anak buah.
Kalau berderet-deret pekerja di bawahnya terasa hati dan merajuk, baikkah pemimpin atau ketua itu?

Saya tak faham kenapa ada pemimpin begitu.

Pesanan ini ditujukan kepada mereka yang bekerja di kaunter-kaunter yang memerlukan interaksi dengan orang awam. Saya tersentak betul dengan layanan seorang staf di hospital tadi. Tau la kami nampak macam budak-budak, tapi jangan layan kami macam tu lagi. Bila saya dekat dengannya, saya lihat pangkat di tag namanya: *29 dan *32. 'Oh...kawan-kawan sealiran saya ramai yang *41, tapi sangat bagus ketika berkomunikasi dengan orang lain walaupun kepada seorang pengemis jalanan!

Saya tak faham kenapa mereka begitu.

Sedar, hormat. Itu saja dua perkataan yang sesuai. Tak kisah la apa juga situasi sekali pun. Sedar siapa diri, dan hormat pendirian orang lain. Kalau tak mampu wujudkan kedua-duanya, paling tidak ada salah satu dalam diri. Ini common sense~ Tak perlu 'sekolah bertingkat-tingkat' untuk memahaminya.

Saya tak faham...sukar sangatkah?

Saya tak faham!

p/s: Belajar untuk memahami.

No comments