Sabtu

::Sabtu dan beg plastik::

Pagi ni saya sekali lagi ke rumah yang satu itu untuk menyambung misi mengemas. Penat! Tapi nak buat macamana. Itu pun sebahagian daripada tanggungjawab saya juga.

Sebelum sampai, saya singgah dulu di pasaraya. Beli sekotak jus memandangkan saya tak sempat sarapan. Sebaik dibayar, saya pelik kenapa juruwang tu biar je kotak jus saya atas kaunter. Haih!
Tapi kan, nasib baik memori saya masih pantas.

"Hari ni hari Sabtu! SABTU, Dhiya!" Hari Sabtu kan 'Hari Tanpa Beg Plastik!"

Teringat saya ketika berada di kota mega dulu. Memandangkan Sabtu dan Ahad sahaja yang kami ada untuk membeli belah, kami selalu lupa untuk membawa beg untuk meletakkan barang. Kadang-kadang bila dah masuk dalam kereta dan mula bergerak barulah akan teringat. Paling sedih apabila dah sampai di parking lot di shopping complex, barulah kami teringat:

" Oh, hari ni hari Sabtu rupanya. Kita terlupa bawa beg sendiri! Waaa! Rugi 20 sen!"

Pesanan untuk diri sendiri, lain kali kena beringat sangat. Kalau beli barang banyak sampai 5-6 plastik, dah berapa ringgit kita spend untuk beg plastik saja? Huh!
Tapi bagus juga kan kempen ni? Pada saya ada positifnya. Enam hari kita berbelanja di Mid Valley (contoh je~) tu dengan beg plastik percuma, apa salahnya sehari yang tinggal tu kita bantu kempen ni. Untuk siapa lagi kalau bukan untuk penghuni bumi juga...Kasihan alam sekitar kita!

::Sabtu dan Filem Hindustan::

Heee...Sejak saya bersekolah, saya dah tak layan sangat filem Hindustan setiap Sabtu ni. Dulu masa masih di sekolah rendah, layan la juga sebab tak ada hiburan lain. Mak abah pun tak bagi merayap sangat. Astro pun tak ada lagi zaman tu. Apa lagi...Hindustan pun Hindustan la! Namun sejak masuk ke sekolah menengah dan universiti, saya dah lupa 'apa itu tv'. Jadi filem Hindustan bukan lagi daya tarikan Sabtu saya~

Teringat canda Cikgu Norhizan, guru Bahasa Melayu saya di KISAS dulu:

"Kamu tengok ke filem Hindustan tu? Huh...Kalau dah nama hero, jatuh timpa bangunan pun masih boleh survive. Tiba-tiba je akan muncul dari celah-celah runtuhan tu dengan luka sikit-sikit kat dahi dan tangan~"

Hm...Betul kata cikgu tu. Saya masih ingat sampai sekarang! Rindunya cikgu dan seluruh isi KISAS.

::Sabtu dan pasar malam::

Di kawasan rumah emak dan abah ni, ada satu pasar malam yang sangat besar. Diadakan setiap Sabtu, ia berjaya menarik ramai pengunjung kerana kedudukannya yang strategik dan banyak pilihan di samping memberi kepuasan kepada pengunjung.

Saya sendiri pun tidak pernah tidak mengunjungi pasar malam ini. Dari kecil sampailah sekarang, itulah tempat kegemaran saya. Tak mengapa kalau tak dapat ke Mid Valley (lagi sekali, sebagai contoh) atau Times Square yang serba gah itu, tapi jangan halang saya untuk ke pasar malam kegemaran saya ini!

::Sabtu bersama famili::

Oh ini sudah pasti. Peluang yang ada ini saya gunakannya sebaik mungkin.

Dah lama tak dapat bersembang dengan emak sambil memasak di dapur.

Dah lama tak buli budak-budak bertiga tu sampai mereka menangis.

Dah lama tak basuh kereta bersama abah bermain badminton sambil jalan-jalan keliling kejiranan ni.

Waaaaaa! Saya akan lakukan semua itu nanti!

***********************
Sekejap lagi saya nak mula sibuk di dapur semula. Istimewa untuk minum petang. Ohuuu!

p/s: Sabtu yang indah...

No comments