Jumaat di desa

Alhamdulillah. Saya dah melepasi 6 Mei dengan jayanya.

Siang tadi saya dan abah ada misi penting. Selepas solat Jumaat, saya, Abah dan Angah the Hero ke BJ untuk menguruskan rumah kami yang satu lagi tu.

Kami ribut-ribut mengemas sebab Ahad ni akan ada penyewa yang terdiri daripada pelajar akan masuk menyewa di rumah tu. Kalau ikutkan saya, berat juga nak sewakan. Sayang! Tapi mengenangkan siapalah saya ini, tak mengapalah...Paling tidak ada juga orang yang solatkan rumah tu daripada terbiar je. Betul tak?

Hari ni kami tak cukup kakitangan, sebab 'pekerja-pekerja' yang lain punya komitmen sendiri. Tak mahu mengganggu, saya dan Abah tekad pergi berdua dan buat apa yang kami larat.
Insya Allah selebihnya akan disambung esok.

Pulang dari mengemas tadi, Abah bawa saya singgah di gerai tepi jalan yang meriah tu. Dah lama saya tak duduk santai sebegitu. Sesekali mendengar bunyi kenderaan menderu, ditambah dengan aroma perit busuk rokok tembakau milik pakcik di meja sebelah...Saya benar-benar rasa kehilangan. Kehilangan cara hidup desa yang telah jauh saya tinggalkan sementelah bertahun-tahun berkelana di kota mega! Rindunya!

Sampai di rumah, kelihatan emak sedang membakar daun-daun kering yang degil gugur menutup halamannya. Bau asap tu pun sedap pada saya. Zaman kecil saya dahulu, saya sangat biasa dengan bau itu. Oh..Rasa seperti kembali ke zaman kanak-kanak!

Untuk anak-anak saudara yang turut berada di desa ini, hargailah apa yang ada di sekeliling kita. Dewasa nanti, kalian pasti akan merindui apa yang kalian pernah lalui suatu masa dulu. Seperti ibu saudaramu ini...

p/s: Esok Sabtu!

No comments