Adik rempit

Hari ini saya hanya di rumah. Cuaca panas terik ni tak sesuai untuk saya keluar.Nanti hitam demam, siapa yang susah? Semua orang dalam rumah akan susah.

Lewat petang barulah saya keluar, itu pun setelah mak buka mulut:

"Keluarlah, Dhiya oi! Duduk terperuk dalam bilik tu, puteri lilin sangat ke?" Emak ni, Dhiya kan puteri lilin~ Hahaha!

Saya pun keluar menyertai mak, akak dan si kenit bertiga ni bermain di halaman rumah. Duduk di kampung ni, adat kebiasaannya mestilah petangnya damai dan tenang. Itu yang mahal sebenarnya!

Tapi satu yang saya geram dengan 'budak-budak kampung' ni. Mereka tak puas kalau tak menunggang motor dengan laju. Sudahlah laju, bunyi pula macam halilintar membelah bunyi. Abah kata motor mereka kebanyakannya dah diubah suai. Paling pasti, mereka dah buang silencer pada ekzos motor tu. Sebab itulah bunyinya menyakitkan telingat dan hati.

Kawasan rumah saya ni menurun bukit sikit, jadi memang sedap sangatlah adik-adik rempit ni melaju je ke bawah. Suatu masa dulu memang terjadi seorang budak 9 tahun terbabas dan terjatuh betul-betul di depan rumah emak dan abah. Nak buat apa lagi kalau dah tersengkang pada motornya sendiri. Hospitallah jawabnya...
Berhati-hati di jalanraya. Ingatlah orang tersayang.

Masa Haziq masih bayi, emak marah betul kalau ada motor yang sedemikian buruk bunyi (yang dibuat-buat) tu lalu. Baby Haziq akan terkejut, sedangkan dia baru tidur. Haih! Kasihan! Huhu

Pesanan buat adik-adik rempit di kawasan kejiranan ini, tolonglah hentikan perbuatan bahaya tu. Bahaya untuk anda dan bahaya juga untuk adik-adik yang berbasikal di tepi-tepi jalan pada waktu petang. Mereka mungkin anak-anak saya atau barangkali adik-adik anda. Jangan rampas hak orang alin. Zalim namanya!
Di kampung sebelah dah ada litar untuk sukan lasak bermotor. Sila berpindah ke sana. Ok?

p/s: Mentang-mentang jalan lurus elok.....

No comments