Menulis sampai lebam

Semangat yang barapi-api ini saya suarakan kepada teman baik saya, Nurul. Kononnya malam ini saya nak meletakkan 75% komitmen untuk menulis. ok lah kan...Saya sudah siapkan kerja-kerja orang lain, kini kerja saya yang tertangguh pula menagih perhatian.

Tapi hingga sekarang, saya masih gagal untuk mulakan walau satu cerita. Ini semua gara-gara anak saudara saya yang bongsu- Biha Babana.
'Babana' tu dia dapat ketika mula-mula nak belajar bercakap dulu. Kami ni sungguh-sungguh mengajar pisang itu disebut 'banana', tapi dia minat sangat dengan 'babana'. Lama-lama kami sedar, dia tahu itu salah, tapi mengada-ngada nak sebut juga. Ha...sebutlah!
Biha. Masa ni kami sekeluarga berkelah di Sungai Lentang, Karak. Macam tak pernah jumpa air~

Keletahnya betul-betul menambat hati saya untuk tidak bergerak ke mana-mana. Melayannya sangat memberi kepuasan.
Kadangkala terdetik rasa hairan dan pelik...Bagaimana ada ibu atau bapa (bapa lah...kan bapa ketua keluarga~) yang sanggup mengabaikan tanggungjawab terhadap anak-anak? Sungguh berhati binatang manusia itu. Kalau dah tahu tak mampu, untuk apa bernikah dan punya zuriat kalau semata-mata mahu menggelapkan masa depan anak yang lahir~

Ooh, Dhiya...Sila kembali ke topik asal.

Tadi kami lawan 'bersilat' berdua. Habis kakak abangnya pun jadi mangsa. Sungguh tak padan dengan kenit budak kerinting ini.

Mulutnya macam bertih jagung. Kalau silap 'makan ubat', ketika semua orang dah masuk tidur, hanya dia seorang yang masih berjaga dan berselawat seorang diri-takda-siapa-nak-layan. Nakal yang comel dan menggeramkan.
Rasa nak kerat-kerat je rambut kerinting dia tu.

Kerana dia, saya gagal menulis sampai lebam malam ini.

p/s: Dhiya nak anak sendiri!!!

No comments