Ogawa Nao

Ogawa Nao

Ketika dalam tahun akhir pengajian di Universiti Malaya, saya berpeluang berkenalan dengan gadis ini.Pelajar antarabangsa dari Jepun, mengikuti kursus di Fakulti Sastera dan Sains Sosial.

Alkisahnya dia mengikut teman lelakinya, yang juga seorang pelajar antarabangsa dari Korea yang mengikuti kursus sama dengan saya di Fakulti Kejuruteraan menghadiri satu pembentangan akhir kami. Melihatnya yang 'asing'dan pastinya bukan dari kelas kami, saya menegurnya terlebih dahulu.

Dipendekkan cerita, kami berkawan hingga ke alam maya Facebook dan salah satu keistimewaan Ogawa ialah dia boleh berbahasa Melayu! Dia hampir boleh memahami semua ayat-ayat mudah dan biasa digunakan.
" Dah makan? / Jom makan!"
" Kamu cantik!" (Oh memang saya cantik~)
" Siapa nama awak? / Nama saya..."
Dan banyak lagi

Tamat pengajian, kami tidak lagi berjumpa. Dia pulang ke Jepun, saya pula meneruskan survival saya di tanah air ini.

Ketika dunia dikejutkan dengan bencana gempa bumi dan tsunami di Jepun Mac lalu, saya terdetikkan namanya. Bagaimanakan keadaan Dia? Selamatkah dia?
Saya tidak pernah lepas mengikuti perkembangan bencana itu. Habis akhbar dibaca dari muka ke muka. Facebooknya tidak diusik. Bagaimanakah dia?

Suatu hari baru-baru ini, dia menegur saya di Facebook. Oh dia masih ingatkan saya! Kami banyak berkongsi cerita termasuklah pengalaman ngerinya menghadapi bencana besar itu. Khabarnya dia selamat, cuma trauma kerana merasai gegeran yang sangat dasyat.
Semoga warga Jepun terus kuat demi sebuah perjuangan kehidupan!

Untuk Ogawa, jemputlah datang ke Malaysia lagi. Saya menanti awak di sini!
Persahabatan tak pernah ada batas. Berkawanlah hingga ke hujung dunia, kerana di situ letaknya nilai kita bersaudara, biarpun berbeza agama!

p/s: Di UM tu memang ramai pelajar antarabangsa. Terasa kami pula yang berada di luar negara...

No comments