Jangan ganggu lagi

Hari ini berjalan seperti biasa. Sungguh seperti biasa. Penuh dengan naturaliti yang bukan dibuat-buat. Rancangan yang tak menjadi itu bukan dalam kuasa dan kawalan tindakan saya. Benarlah kita hanya merancang, Allah yang menentukan.

Ada hikmahnya saya tidak terikat dengan rancangan pertama itu. Allah sudah tetapkan saya perlu berada di samping keluarga sebagai benteng dan pembantu. Benarlah aturan Allah itu adalah yang terbaik buat hambaNya!

*********************
Sudah lama saya tak ke pasar malam berhampiran rumah tu. Sejak bekerja, Sabtu saya hanya di rumah. Maka petang tadi saya mengambil keputusan untuk ke pasar malam. Rindu pula suasana itu.
Saya memilih untuk pergi sendiri. Kasihan pula pada abah, biarlah abah berehat saja di rumah.

Suasana pasar malam itu memang tak pernah berubah. Kalau masa belajar dulu, setiap Sabtu saya tak pernah melepaskan peluang untuk ke sana. Tak mengapalah kalau tak membeli, cukup sekadar berjalan itu sudah cukup puas hati.

Dalam perjalanan pulang, saya menerima satu SMS. Tiba-tiba hati saya bagai diratah dan dirobek kasar. Sakit hati tak boleh ditahan-tahan lagi.
Apalah kudrat saya yang perempuan ini. Paling teruk saya terus menangis. Lainlah orang yang adik-beradik sembilan sepuluh orang. Boleh buat pasukan silat tanpa memikirkan hati dan perasaan orang lain.

Lama benar SMS itu tidak datang mengganggu saya dan keluarga. Selama itulah kami hidup aman dan bahagia. Tetapi apabila mereka kembali mengganggu, kami akan jadi tertekan. Menjadi pelarian di tempat sendiri. Allah...

Bilakah masanya mereka akan faham dan mengerti semua ini? Kalau tak kerana mereka yang mulakan semua ini beberapa tahun yang lalu, saya yakin tak akan ada dukacita.
Kepada kalian yang berkenaan: Cukuplah, sudahlah. Hindari kami kerana kami tak pernah lagi hadir dalam hidup kalian.

Apa yang berlaku sudah menjadi sejarah. Tak boleh diundur. Apa yang kami lakukan hari ini juga bukan kerana apa, semuanya berpandukan agama. Kami tahu apa yang kami lakukan...

Jangan lihat kami lemah. Kami juga ada kekuatan tersimpan! Insya Allah, selagi gadis bernama Dhiya ini masih bernyawa, kalian tak pernah akan boleh menerobos hak dan pendirian kami lagi. Cukuplah apa yang lalu. Kalian sungguh DramaKing!

Saya pulang dari pasar malam dengan wajah masam tanpa tawa. Abah dan emak mengerti. Saya menangis sendiri. Mereka tak wajar melihat saya lemah. Saya harus tampil kuat dan berani demi keluarga.

Allah...

p/s: Sambil menangis. Allah, limpahkan hambaMu ini kekuatan! Sungguh aturanMu itu adalah yang terbaik. Kami yakin!

No comments