Jadi macam-macam

Untunglah belajar multidisciplinary courses ni. Sekejap-sekejap boleh jadi jurutera, nanti boleh jadi doktor...Sekarang ni jadi peguam pulak. Heee.

"Kakak nak jadi doktor!"

Yang sulung sudah boleh berfikir. Dalam usia 10 tahun, kami yakin dia sudah boleh menilai. Yang baik semoga diwarisi, yang jengkel dan hina itu mohon dijauhi. Kita tak perlukan itu, kakak.

"Angah nak jadi ultraman lah, mama!"
"Eh..Tok, Angah fikir nak jadi imam muda pulak lah~!"
"Nama saya Angah. Saya nak jadi polis atau doktor."

Itu antara cita anak saudara kedua saya yang macam-macam. Untunglah kau, nak...Paling tidak kecil-kecil lagi dan ada misi dan visi untuk menjadi seseorang.
Jangan jadi segelintir orang- tak punya matlamat dan cita-cita. Bila dah besar dan punya keluarga, habis dengan anak isteri terperangkap sama dalam dunia sempitnya. Amanah dan tanggungjawab entah ke mana. Agama jadi perkara yang bukan pertama.
Jangan warisi kebodohan dan kehinaan itu, nak!

"Adik nak jadi orang baik, mama!"

Biha Babana pernah berkata ini suatu masa dulu. Air mata saya berlinang. Biarpun saya bukan ibunya, tapi dia sebahagian dari darah daging saya. Si bongsu ini terlalu petah berbicara. Jadilah sesiapapun, nak. Asal diletak Islam yang diajarkan sebagai pegangan utama. Kami sayang Biha!

Saya sendiri pun sekarang sedang menjadi peguam. Gigih memperjuangkan hak seorang client. Huuuu! Kerja saya dah siap pun. Masa untuk tidur!

p/s: Sinis?

No comments