Menghitung Hari

(^^)

Lewat beberapa hari ini, saya sangat teruja menanti tarikh itu. Iyalah...Semakin hampir, rasa semakin berdebar pula. Majlis mesti mau sempurna, pakaian mesti mau cantik...Lauk pauk cukup tak? Er...goody bag cukup tak? Em...Hantaran dah siap?

**************

Itu baru kawan baik sendiri punya majlis. Kalau saya punya sendiri...Ah, tak terbayang!

Benar, Nurul akan melangsungkan pernikahannya Ahad ini. Rasa sungguh tak percaya. Dia yang menjadi teman serumah saya di kota mega, dia yang selalu pinjamkan telinga mendengar cerita saya, dan dia jugalah yang selalu menolong saya ketika saya dalam kesusahan. Dalam tempoh kurang dari 3 hari lagi, dia akan dimiliki!

Apabila sendirian, saya cuba mengingat-ingat kembali memori manis kami bersama:

Siput Bab*
Nurul antara orang yang membuat pakatan hadiah harijadi siput bab* untuk ulangtahun kelahiran saya di asasi dulu.
Saya tak akan sekali-sekali melupakan momen itu. Ia yang menyebabkan kami berkawan hingga ke hari ini!

Spageti Urm...
Oh sedapnya saya makan spageti tu. Saya tak nak tahu resepi dan idea siapa. Tapi ia sangat sedap. Spageti tu dimasak sempena ulangtahun kelahiran salah seorang kawan kami: Wawa.
Itulah seronoknya persahabatan kami ketika itu. Kalau ada ulangtahun kelahiran sesiapa, kami takkan lupa. Dan pasti ada saja ideanya.
Nurul, berkat spageti tu, Wawa dah jadi doktor sekarang. Uh!

Memori Daun Pisang
Pernah kami berdua pulang dari kelas dalam keadaan hujan yang sangat lebat. Apalah kudrat payung yang kami ada tu untuk menghalang kami dari basah kuyup.
Ia hanya cukup untuk melindungi buku-buku dan kalkulator kami dari basah dan rosak. Tak apalah kami basah, asalkan buku dan alatan belajar kami yang lain selamat.
Tiba di kolej, kami memang basah kuyup. Seronok juga sekali-sekala bermain hujan. Entah kenapa saya sangat gembira ketika itu. Kami ambil keputusan untuk berdiri lama di depan bilik sambil membiarkan kami ditimpa hujan lebat di situ. Memang tak ada kerja!
Nurul, ingat tak lagi kenangan tu?

*******************

Itulan antara pengalaman saya dengan Nurul. Persahabatan yang sederhana, tapi kami sama-sama rasa akan kemanisannya. Kerana itu saya bersungguh-sungguh akan berusaha menjejakinya hingga ke utara.

Sepanjang berkawan, kami menemui banyak titik persamaan. Kerana itu saya serasi dengannya. Ada rahsia saya yang orang lain tak pernah tahu, tapi Nurul satu-satunya insan yang tahu dan mengerti. Itu yang membuatkan saya senang dengannya.

Kami pernah menangis berkongsi kisah bersama. Kisah keluarga, cinta, cita dan impian. Perjalanan hidup kami mungkin berbeza, tapi kami punya ikatan persahabat yang sama serasinya. Dia sangat berharga pada saya.
Anak bongsu seperti saya pernah mengimpikan Nurul sebagai kembar saya agar mudah untuk saya berkongsi apa saja.
Pernah saya terdetik:
"Kan seronok kalau aku dilahirkan kembar dengan Nurul?"

Majlisnya adalah kegembiraan saya. Maka saya tidak akan menulis sepanjang hujung minggu ini kerana berada di utara tanah air, menjejaki majlis pernikahan Nurul.

Nurul, tunggu kami!

p/s: Menangis.

No comments