Kawan Bak Awan

Pulang tadi, saya termenung sejenak sambil terdetik:

'Allah, betapa kau sedang menganugerahi aku dengan sahabat-sahabat yang hebat!'

Di saat saya hilang semangat dan bersedih, saya sedar saya masih ada Dia yang membelai jiwa. Tapi kehadiran kawan tidak kurang juga pentingnya.

Teringat saya satu insiden suatu masa dulu...
Terpalit dengan fitnah bukan suatu yang 'menyeronokkan'. Malah tidak langsung memberi thrill atau keseronokan menguji peluru berpandu amarah yang diam tersimpan. Saya betul-betul rasa dianiaya. Di saat saya jatuh dan kecewa, Nurullah yang banyak memujuk hati saya sedangkan sebenarnya dia yang jauh lebih hebat diuji ketika itu.

Satu kisah lagi...
Pernah saya diuji ketika di Bukit Jalil dulu, benar-benar jauh dari sahabat untuk mengadu. Saya tak mampu berfikir ke mana arah yang patut dituju. Hal peribadi seperti itu tak wajar rasanya diadu kepada mak dan abah di desa. Mereka tetap jauh!
Akhirnya Nurul dan Yan sanggup membantu saya. Pengorbanan mereka pada ketika itu bukan sedikit. Di saat saya sedih dan rasa jatuh, saya akan menghantar SMS dan mereka pasti membalas saya dengan pelbagai kata-kata semangat.
Benar, hingga hari ini SMS mereka masih ada yang tersimpan. Tandanya mereka sangat saya ingati. Mereka yang menjadi dahan survival untuk saya berpaut.

Ketika saya dalam pengajian asasi...
Ulangtahun kelahiran saya yang ke 19 disambut dengan cara yang sangat luar biasa sekali. Semuanya gara-gara 'kawan bak awan'.
Saya tak kisah dihadiahkan dengan sipu-siput bab* yang lembik-lembik tu, kerana saya tahu mereka mahu buat saya gembira. Saya tak kisah dicalit-calit dengan krim kek harijadi saya sendiri, kerana saya tahu mereka merancangnya semua untuk saya!
Dan kerana siput-siput bab* itulah, kami masih berkawan hingga ke hari ini dan mereka antara kawan-kawan terhebat saya!

Benarlah...
Kawan bak awan tak pernah membuatkan langit runtuh. Kami akan selalu rasa teduh. Biarpun selalu ada mendung dan hujan, tapi kami tak pernah goyah dengan dentuman petir yang sekali sekala memberi kejutan. Kami selalu lihat pelangi padanya. Kerana persahabatan ini terbina atas rasa kasih sayang yang bukan palsu, pelangi itu bukan saja berwarna-warni malah kami turut terhidu akan bau wanginya!

p/s: Teringat panjangnya private message Nurul di Facebook semalam. Kawan bak awan selalu menjadi payung kita sekawan!

No comments