Pegawai Penyelidik Q41


Bismillah...

Momentum sudah ada. Apa kata saya sambung terus cerita temuduga Q41 saya :)
(Mintak maaf awal-awal kalau bahasa yang digunakan sedikit bercampur dan tak tersusun)

It was really a surprise. Saya tak pernah sangka diberikan peluang sebegini. Walaupun hanya temuduga, tapi saya tahu peluang tu ada. Pada mulanya saya hanya fokus pada temuduga PTD sahaja. Alih- alih, petang Jumaat 21 Jun, saya menerima email panggilan temuduga untuk satu lagi jawatan lain.

Masa tu saya rasa macam blur sikit, walaupun baru habis peperiksaan. Ada beberapa isu lain yang perlu saya selesaikan waktu tu.

22 Jun- 25 Jun
Saya sudah block tarikh ini untuk bercuti. Kalau dah namanya bercuti, segala macam tugasan tertunggak, assignment Pak Arab (yang baru dapat), kemas barang untuk check out semua saya tolak ke tepi. Perkara ni saya dah rancang awal. Jadi tak molek kalau tiba-tiba batal. Ok, cerita ni akan ada entri lain.

26 Jun
Pembentangan Dr. Hafidz. Tiga reports, dan satu slide presentation. Tapi semua ni saya dengan cemerlangnya dah siapkan awal-awal lagi. Semasa saya bercuti, saya dah off-mode untuk subjek ni, sebab saya dah siapkan semua, tinggal nak review sahaja pada malam terakhir sebelum pembentangan. Hah, GBI saya dalam subjek ni lah!

Lepas habis pembentangan, ada pulak orang nak slot in meeting yang tak macam meeting. Saya dah malas nak bagi alasan.Nanti apa-apa binatang lagi dinamakan kepada saya. Datang jelah tunjuk muka, walaupun tak ada jiwa. Dan ya, datang pun memang untuk jadi bahan je. Sinis.

27 dan 28 Jun
Dua hari ni je saya ada untuk siapkan assignment Pak Arab yang diberi pada saat-saat akhir minggu sebelumnya. Alasan yang paling selamat adalah "ini arahan jabatan". Tak aci sangat. Tapi Alhamdulillah, dua hari ni saya memang jadi orang bertapa. Tak makan tak apa...betul-betul menghadap laptop tua ni demi Pak Arab.
Agak memberi tekanan apabila saya juga dalam masa yang sama kena mengemas barang-barang yang banyak tu sebab tarikh akhir check-out adalah 29 Jun 2013.Tarik rambut!

29 Jun 
Jenuh juga ulang alik dari bilik ke kereta mengangkut barang. Di pejabat kolej, saya berbasa-basi minta izin untuk tinggal lebih lama, hingga hari temuduga saya, 4 Julai. Ada juga tempat untuk menumpang tidur dan mandi. Tapi malangnya, tak boleh. 
Dan sahlah saya kena balik Pahang dulu, dan datang balik pada 3 Julai- Tidurlah kat mana-mana kemudian hadir temuduga 4 Julai, dan balik Pahang semula. Phew!



3 Julai
Setelah disepakati dan dipersetujui, saya menumpang tidur di bilik Fa. Syukurlah rakan seuniversiti saya ni masih ada di KL dan boleh dijejaki. Kalau tak, memang saya tidur di Masjid Negara!
Itu pun petang saya sampai, dia ada kelas. Jadi saya letak kereta dan berpusing-pusinglah dengan Elis menghafal tempat temuduga.
Selesai makan malam dan kebetulan Fa sudah pulang dari kelas, saya terus ke biliknya dan check-in lah saya satu malam di situ.

4 Julai
Saya keluar dari rumah tu seawal 7 pagi. Maklumlah, trafik di KL ni kan gila. Gila sangat. (Berlagaknya sejak dah tak duduk KL ni kan). Dan memang betul, saya sampai di kawasan letak kereta Tanglin jam 7.20 pagi- Satu petak pun dah tak ada. Ada satu dua kereta yang keluar selepas bersarapan Nasi Lemak Tanglin, tapi yang menunggunya tiga empat buah kereta.
Puas saya pusing, akhirnya dapatlah satu di hujung. Pada fikiran saya: 'Masaklah aku nak berjalan jauh dengan kasut tumit tinggi nih!'

Dengan rupa dah macam pegawai kerajaan, saya control juga diri supaya gagah melangkah. Dalam hati saya terfikir macamana la kaum hawa yang lawa-lawa tu gigih sangat berjalan tawaf satu Mid Valley pakai kasut tumit tinggi ha? Eh mengaku je la yang beauty is pain kan? kan?

Masuk saja kawasan pusat temuduga, saya terus disapa oleh pakcik jaga yang ramah tu. Dia terus bagitahu saya yang calon temuduga boleh terus ke tingkat 3 untuk urusan ambil nombor giliran dan temuduga. Masa tu dah pukul 8. Walaupun dalam surat tulis pukul 9, tapi adalah dinasihatkan datang awal sebab masalah tempat letak kereta dan calon pun memang dah ramai menunggu sejak 8 pagi. Cuba datang pkul 9 pagi...Agak-agak pukul berapa temuduga? Ha. Jawab sendiri.

Ini adalah proses dan pengalaman baru pada saya. Harapnya pengalaman yang saya kongsikan ini dapat membantu calon lain dan tak rasa sangat blur dan gemuruh macam yang saya rasa. Hope it helps~ :)

**************************
Saya masuk ke bilik untuk ambil giliran. Ada kaunter dengan beberapa orang kakitangan. Saya tanya seorang brother ni macamana nak ambil giliran. Dia kata, bagi surat panggilan kepada pegawai bertugas tu dan dia akan panggil nanti.

Setelah beberapa ketika menunggu, nama saya dipanggil. Pegawai tu bagi nombor 404 kepada saya. Maksudnya bilik D, calon keempat. Kemudian dia bagi senarai semak dokumen yang perlu disusun ikut susunan dan sijil-sijil berkaitan hendaklah disusun dalam folder kasi cantik. Hey, ini baru cara betul nak jual diri tahu. Bukan bagi nombor telefon melata. Itu murah namanya. Hahah!

Selesai urusan dengan pegawai di kaunter, saya ke kawasan menunggu di bilik temuduga. Oho. Ini rupanya temuduga kerajaan. Tak banyak benda yang boleh dibuat di sini. Kalau ada bahan bacaan, bacalah. Study lah mana yang patut. Calon yang keluar dari temuduga tu semua psiko. Keluar je cerita macam-macam.
Pada saya, dengar boleh...Untuk persediaan. Tapi kita tak boleh agak perkara yang sama berlaku pada dia akan berlaku pada kita. No! Penemuduga kan orang yang berlainan, jadi cara kita ditanya sudah pasti berlainan juga.

404 dipanggil masuk jam 9.15 pagi
Ada dua orang penemuduga. Seorang lelaki, sebaya Pak Arab, macam abah-abah tapi lebih rendah, kurus dan kacak. Saya agak dua mesti pegawai tinggi dah. Seorang lagi perempuan, sebaya akak tapi sedikit berisi. 
Belum duduk lagi dah tanya apa yang saya belajar dalam Msc sekarang. Ahai!
Awal-awal lagi- tak ada taaruf terus tanya apa fungsi jabatan berkenaan, apa kepentingan jabatan tu dan sebagainya.
Kemudiaaan barulah sesi berkenalan. Fuh. Untuk part ni, saya ditanya dalam Bahasa Inggeris dan Alhamdulillah tak ada masalah sangat pun :)
Penglibatan sukan saya
Hobi
Sempat baca surat khabar? Cerita apa ye hari ni? And please la jangan baca Harakah Daily ke Suara Keadilan ke okay~ Walaupun anda memang pelanggan setia, tapi for the sake of your career, baca la akhbar arus perdana untuk hari tu je. Hahaha. (Bukan nak tiaw mana-mana pihak ye)
Saya juga ditanya tentang Projek Tahun Akhir saya. 
NKRA- Soalan wajib ni oi
Dasar-dasar kerajaan
Hukum Fizik ada 3 kan? Ha sebut satu-satu
Apa kaitan panjang gelombang dengan... (tak ingat)
Apa itu antena? Kalau anda datang untuk jawatan Q41 Bio, bacalah apa-apa tentang bidang anda.

Dan dari penilaian saya yang tak berapa reti ni, please be careful on whatever you are talking about. Kalau ada tercakap pasal Fizik, mereka akan tanya Hukum Fizik (macam saya kena la). Kalau ada tersebut pasal sel, mereka akan tanya further on that. Jadi berhati-hatilah dengan fakta atau apa saja yang keluar dari mulut anda. Saya yakin dua orang penemuduga ini salah seorangnya datang dari SPA dan seorang lagi dari jabatan yang menawarkan kekosongan tersebut and they must be very expert in their field.

Selesai temuduga sekitar jam 10 pagi, kasut tumit tinggi saya simpan terus dalam kotak. Jumpa nanti masa temuduga PTD Insya Allah. Saya pecut ke Serdang. Jumpa Wani untuk ambil bunga-bunga saya. Galak sangat dengan bunga-bunga, saya sekarang (sewaktu entri ini ditulis) sedang merana kerana research paper saya tertinggal di sana, lupa nak ambil! Nampaknya Wani hanya akan tolong bawakan semua tu apabila dia balik raya nanti. Harap-haraplah dia larat lagi. Sori Makyong!

Sebelum pulang, saya jumpa Elis. Terima kasih atas upah semangat Nasi Arab Saba'. Nanti boleh belanja lagi ye. Saya suka!

Kami berpisah di Duke. Seorang ke PJ, seorang ke Gombak. Sedang elok pun hari mendung dan hujan. Sedang memandu di Lebuhraya KL-Karak, hujan lebat dan saya tersadai di Petronas Bentong sambil melayan mata mengantuk. Masa tu pukul 4 petang. Sejam juga saya melayan perasaan. 24 jam yang penat....
Saya sampai di rumah dekat Maghrib juga. Usai Isyak, saya terus tertidur dengan lampu bilik terbuka dan beg yang tak sempat dikemas. Penat ya ampun. Huuu

Atas daya usaha itu, secara tidak langsung saya sangat berharap untuk terpilih dan berjaya dalam temuduga Q41 ni. M41 mungkin agak susah dan pesaingnya pula hebat-hebat. Apalah saya yang anak bilis ni :(
Apa pun, mana-mana pun terbaik...Semoga Allah redha dan mengurniakan salah satu sebagai jalan hidup saya. Doakan...Doakan saya berjaya dalam salah satu temuduga yang saya hadiri.

Salam sayang, 
Dhiya

6 comments

  1. Salam. Best pengalaman awak. Saya ade iv jugak nanti. boleh saya tahu awak lulus tak iv utk jawatan ni? Tq ya =)

    ReplyDelete
  2. aslmkm dhiya,


    boleh tak kalo sy nak minta email?sy nak ty apa pasal fizik yg perlu tahu untuk jwtn ne...dah 5 thn tingalkn bidang fizik sgt blur...harap ble bantu :)

    ReplyDelete
  3. Ada yg dpt calon simpanan utk pegawai penyelidik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga calon simpanan pegawai penyelidik. Dah mula putus asa menunggu

      Delete
    2. Under mana tu? Boleh tau ranking brpa?

      Delete