Hek Eleh


Assalamualaikum...

Agak sinis. 
Tapi apa boleh buat. Saya hanya ada telinga untuk dengar, hati untuk terima dan otak untuk fikir apa yang orang cakap- Baik atau buruk, benar atau salah tentang saya.

Adalah beberapa keping lidah yang sinis dengan keputusan saya untuk pulang ke kampung selama cuti semester ini. Katanya kenapa saya perlu balik, sedangkan saya ada komitmen di sana. Meruap juga saya apabila ditanya sebegitu. Elis pun tak pernah mempersoalkan keputusan dan pendirian saya yang satu itu. Inikan pula entah sesiapa!

Tak kisahlah orang nak 'hek elehkan' kepulangan saya ke kampung bercuti semester. Hanya yang tahu saja akan faham kenapa saya tak boleh tinggalkan emak, abah dan akak. Saya tiada adik beradik lelaki. Susah senang keluarga, saya berasa amat dipertanggungjawabkan sampai satu ketika- apa yang anak lelaki buat, saya sanggup buat atas nama keluarga. Jadi kalau rasa belum cukup tahu siapa saya dan apa cabaran hidup saya, lebih baik diam sahaja.

Dia boleh cakap apa saja.

Katanya saya biawak- kuat memberi alasan
Katanya saya terlalu fikirkan masalah- tak tahu selesaikan
Katanya saya perlu belajar urus masa- terlalu sibuk tanpa sebab
Katanya saya perlu multitasking- perlu sangat
Katanya saya ada kereta- jadi saya boleh ke mana-mana!

Cakaplah
Tapi saya ada sebab untuk menjadi apa yang saya pilih sekarang.
Saya bukan budak-budak lagi untuk dipaksa.
Dan pada pandangan peribadi saya, wang ringgit telah buat manusia jadi tamak dan lupa matlamat utama.
Betul wang itu yang mengubah persepsi kita. Dan manusia ini hatinya berbolak balik. Mungkin nak jadi Qarun~

Mereka pandang zuhud itu dengan cara yang berbeza. Ada semua, baru zuhud. Bukan zuhud semasa ada dan tiada. Kan?

Jangan sindir saya lagi,
Dhiya

No comments