Wanita Lemah Baca Map?


Assalamualaikum...

Ok. Tajuk untuk diri sendiri. 
Ini kisah sebaik saya selesai peperiksaan haritu. Kebetulan saya ada hal dan perlu jumpa kawan dengan segera. Meeting konon. Masa suntuk, sampai nak cepat. Haruslah mencari jalan singkat!

Saya tanya salah seorang classmate saya, Zahid. Bukan main bersemangat lagi dia bercerita. Tapi...Tapi saya memang tak boleh figure out langsung apa yang dia cakap tu. Simpang yang mana, traffic light yang mana, susur kiri yang mana dan pendek kata saya memang blur apa yang dia cakap tu. Kesian kau, Zahid!

Akhirnya dia ambilkan tisu dan minta saya pen.
Nah...

"Awak ikut je peta yang saya lukis ni...Ikut je!" Itu pesan dia. Mungkin dah penat nak memahamkan manusia yang tak boleh faham pandu arah macam saya ni.
Gigih sangat sampai lukis peta...Guna tisu pulak tu! Kalau la tiba-tiba tisu tu terbang keluar kereta masa memandu nanti, memang sahlah...Hilang arah tuju. Sangat!

Masa memandu, saya letak tisu ni depan steering. Saya ikut betul-betul pesan Zahid. Tak kisahlah orang nak gelak ke nak apa. Janji usaha nak sampai ke destinasi tu ada. Yang di sana pulak, sekejap-sekejap telefon, sekejap-sekejap SMS...Tanya dah sampai ke...Dah kat mana~
Panas je hati melayankan manusia yang tau fikir naaaak je, tapi tak fikir masalah dan susah payah orang lain. Kut ye pun optimis sangat sampai taknak fikir masalah, jadilah bertimbang rasa sikit dengan masalah orang lain. Tahu?
Dah sampai ke destinasi, saya ada masalah pula untuk cari pusingan U pula sebab rupanya jalan yang Zahid tunjuk tu adalah bertentangan dengan destinasi saya. Dalam pada dok terkial-kial tu, adalah beberapa kali kereta belakang sound dan angkat lampu. Benci tau. Dah la gelabah tak tahu jalan, lagi buat gelabah dengan bunyi-bunyian!
Sampai betul-betul di petak letak kereta, saya mesej Zahid:
"Thanks Zahid, dah sampai after 35 minit. Peta awak susah!"
"35 minit? You're so funny! Tu paling ringkas saya buat untuk awak. Kekeke" Dia membalas. Cis kau.

Sebaik duduk, saya 'kena' lagi.
"Hek eleh...Jalan tu pun kau tak tahu ke D?" Sedaplah kau nak meng-hek-eleh-kan aku.Bebel saya dalam hati. Cakap memang senang. Cuba kau duduk dalam kasut aku.

****************
Memang. Memang saya sangat lemah dalam menterjemah peta dan petunjuk. Bukan setakat lemah, memang tak suka, sebab selalunya mesti terlajak atau salah jalan!
Berapa kali saya dan Elis tersesat jalan sebab saya salah alert dia simpang semasa dia drive dan saya kena pegang map. Rasa sangat loser. Eh, bukan tak pernah usaha nak belajar jadi fokus dan precise untuk mengagak jarak peta tu. Tapi memang tak boleh. Tolong faham.

Baru-baru ni saya terbaca satu tajuk buku yang sangat menarik. Rasa macam tepat sangat dengan saya. Sangat nak tahu kenapa, kenapa dan kenapa saya tak boleh baca peta!

WHY MEN DON'T LISTEN & WOMEN CAN'T READ MAPS

 

Saya berjaya download e-book ni, tapi masih belum berkesempatan untuk mambacanya. Saya dapat tahu ada versi Bahasa Melayu. Kat mana saya boleh dapat?
Saya dapat rasakan buku ni sangat menarik dan akan sangat kena dengan batang hidung saya. Hahaha!
Tunggulah, saya akan mula membaca sebagai bed-time-story-book dalam tempoh cuti ni.

Tapi saya yakin kegagalan saya mengenterpretasi peta bukan disebabkan kebodohan. Banyak juga info yang saya baca tentang ringkasan buku ini, dan kebanyakannya memang tepat (berdasarkan kajian).

A quote of a lady in her blog:

Perempuan jugak selalunya mempunyai kemahiran spatial yang lemah. WTH is kemahiran spatial? Kemahiran spatial adalah kemahiran yang berkait dengan keupayaan untuk mengenal pasti masalah yang melibatkan physical spaces, shapes, or forms. Sebab tu lah perempuan selalunya lemah driving sebab driving memerlukan kemahiran spatial and sebab tu jugaklah perempuan selalunya tak reti baca map sebab map direka dalam bentuk 2D. Tapi kalau GPS perempuan takde masalah nak tengok. Antara pekerjaan yang memerlukan kemahiran spatial yang tinggi adalah motor mechanics, architects, engineers or airline pilots. Dat's why la tak ramai perempuan menceburi bidang2 tu.

sumber: Sini

Well said and indeed, it is true! GPS memang tak memberi masalah. Sebab dia tunjuk satu persatu jalan tu, in real time. Dan sebab tu juga wanita lebih selesa dan rasa selamat memandu kalau ada orang dalam kereta tu yang tunjuk arah semasa dia memandu. Contoh: WAZE (yang kadang-kadang buat saya sesat jugak!)
Tapi nama kata untuk dengar orang cakap dan bagi arahan beforehand...Sori. Otak kaum hawa ni memang punya kemahiran imiginasi yang rendah untuk membayangkan jalan-jalan, simpang-simpang yang orang dok cerita tu.

Ini satu lagi blog yang saya dah baca, dan saya rasa sangat betul. Haha. Insya Allah saya akan tulis pengalaman dan review saya sendiri selepas baca buku tu. 

Salam Sayang
Dhiya

No comments