Travelog Dhiya: Port Dickson

Assalamualaikum

Sejak sambung belajar ni, aktiviti melancong agak berkurang sedikit. Iyalah...kedudukan kewangan yang agak terhad dan komitment yang makin bertambah.
Tapi rasanya destinasi yang dekat-dekat ni tak ada masalah untuk dijejaki. We had fun exploring all the new places around . Cuma tak adalah istilah check-in hotel dan makan sedap-sedap. Semuanya balik hari, di hujung minggu sahaja.

Sebenarnya bukan sekali dua saya jejak tanah pantai PD ni...Hujung minggu kalau dah tak tahu nak ke mana, memang bungkus kain baju, lipat tikar, bawak bekal ala kadar, PD lah destinasinya. Adalah dalam tiga ke empat kali. Tapi seingat saya, inilah visit yang paling puas hati sebab sampai awal dan dapat pergi banyak tempat. Paling istimewa, dapat jumpa tempat sendiri, we name it as Private Island. Hahahaha!
Idaklah private sangat...Cumanya kawasan tu tak ramai orang yang datang sebab tak ada jalan yang boleh bawa masuk kereta...
Trip ni was on Mei 2013 kalau tak silap. Bukan dalam bulan puasa ni ye. Cuma terpaksa update dalam bulan puasa sebab sekarang sedang bercuti. :)

Entri kali ni ada banyak sangat gambar. Implicitly I would like to encourage Malaysians to explore Malaysia and see how wonderful Malaysia is!

Masa ni dalam pukul 3 petang. Air laut membiru je. Cantik sangat. Dekat sini ada tempat duduk menghadap laut, jadi boleh duduk sambil relaks dan disapa angin.
Pandangan kiri saya. Ada hotel. Tapi tak tahulah apa namanya. Kat sini memang banyak hotel...
Pandangan kanan saya: Tu ada pulau buatan. Basically pulau tu tak ada apa-apa pun, kecuali ada pathway untuk tengok dari dekat pokok-pokok bakau dan hidupan sekitarnya.

Boleh nampak ada jambatan tu kan? Ha itulah jambatan yang menghubungkan kawasan yang saya duduk ni ke pulau tu. Tapi ni panas terik lagi. Tak mampu lah nak menghadap matahari tu semata-mata nak ke sana. Duduk bawah pokok ni pun sebenarnya menunggu reduplah ni...
The Scene
Tengahari rembang pun ada yang gigih main Banana Boat. Sampai sekarang saya tak faham apa yang seronok sangat benda alah ni. Buat saya mabuk dan pening kepala adalah. Lepas tu masa jatuh tu buat sesak nafas je. Ke ada yang lagi best dari diterbalikkan ke laut tu ha?
Ok sekarang kita dah sampai kat jambatan tu. Pemandangannya sangat cantik. Jadi tak peliklah kalau banyak sesi fotografi pengantin-pengantin di sini, dan tak kurang juga untuk orang yang nak test power lens macam saya ni. Tapi saya secara peribadi tak enjoy sangat fotografinya. Lebih kepada tengok sekeliling sebab kagum dengan pemandangan kat sini. Cantik!
Jangan tak tau, jauh juga nak berjalan ke pulau tu. Masa ni agak awal juga. Jadi orang masih tak ramai. Petang lepas Asar tu kami tengok pengunjung dah mula ramai.
Ini sedikit info untuk dikongsi. Pulau Burung @ Pantai Cahaya Negeri, Port Dickson.  Memang kawasan ni sesuai untuk hari keluarga dan memancing, sebab kereta tak dibenarkan masuk. Tempat letak kereta disediakan di bahagian luar kawasan pantai ni. Jadi kawasan tu sangat aman, cuma sekali sekala pakcik jual ais krim lalu lalang dengan bunyi locengnya. Ah...Dia cari rezeki tak apalah...Pernah juga saya tahan dia sekali dua. Heheh!
Ini layout kawasan pulau. Boardwalk tu panjang juga, melalui tepi-tepi pokok bakau.
Pandangan dari pulau
Masa kami datang tu, air surut. Jadi boleh nampak dasar dan akar-akar pokok bakau yang tinggi. Kami juga dapat tengok haiwan-haiwan yang menjadikan paya bakau sebagai habitat. Kalau nak lagi, boleh je turun ke bawah, sebab ada tangga disediakan macam dalam gambar tu. Tapi idakle berminat pula. Takutlah kalau jadi apa-apa nanti.
Lebih kurang sejam juga kami di pulau tu. Ni menghala balik ke pantai. Kami pun dah penat dan redup-redup macamni, mulalah nak cari tempat nak landing.
And yes, we managed to find a good place. Pemandangan pun cantik. Cuma satu kelemahan paling jelas di kawasan ini adalah tandas yang kotor dan rosak serta ketiadaan surau.  Terpaksalah berjalan jauh ke hotel yang saya tunjuk dalam gambar pertama tadi untuk tumpang tandasnya. Solat pun kami buat atas tikar tempat duduk sahaja. Air paip ada dalam bonet kereta, kompas memang dah ada. Jadi tak ada masalah nak solat kat situ. Cumanya agak terbuka dan mungkin agak tak selesa walaupun kawasan tu tak ramai orang sangat. Tapi itu jelah cara terbaik dari tak solat langsung kan. Lagi hina. Hahaha!
Pasir yang best. Cuma kotor sikit lah~
Selepas Asar, dalam pukul 5.30 petang ni. Sempatlah berjalan-jalan sekejap di persisiran pantai ni. Tak panjang mana pun, dia macam tanjung yang terlindung. Jadi pantainya kecil sahaja.
Playing around with the stuffs
It's Sunday @ PD. Memang best sangat!  Tapi agak-agak nak best lagi, check-in lah dengan pasangan (halal) di mana-mana hotel. Boleh pilih sebab banyaaaak sangat pilihan. Kami ni tak mampu. Jadi dekat-dekat Maghrib, kami dah kemas-kemas dan bersedia untuk solat Maghrib di Petronas berhampiran dan makan malam.
Ok. Bersedia untuk balik.
Selepas solat Maghrib, kami tak terus pulang. Perut perlu diisi terlebih dahulu.

Kami buat keputusan untuk ke Jimat Tomyam! Ini pun selepas terbaca reviews dari bloggers yang dah pernah ke sana. Meh nak tengok jimat sangat ke sampai nama kedai korang Jimat Tomyam kan...~ Hahaha

Kedai ni tak dibuka pada waktu siang. Masa mula-mula sampai tadi kami dah datang, tapi tutup..Jadi kami makan tengahari di kedai sebelahnya, iaitu kedai asam pedas. Hurm..sedap juga. (tapi tak ingat nama).
Malam tu kami sampai agak awal, jadi orang tak ramai lagi.
Ingat-ingat lupa, kami pesan makanan yang paling asas- Nasi putih, tomyam campur, daging goreng kunyit, kailan ikan masih, keropok goreng dan teh o ais. (tak ada gambar lah...sebab kepalaran sangat!)
Rasa makanan- 7/10
servis- 7/10
Harga- 8/10 (berbaloi lah)
Tempat letak kereta- (6/10) disediakan, tapi sempit sikit
Tandas- Satu tandas kampung je, share, tapi bersih.

Ampun sangat sebab sikit pun tak ada gambar makan. Kalau yang ingin mencari, kedai ni terletak lebih kurang 1km je dari Pantai Teluk Kemang, berada di sebelah kiri. Kalau malam, nampaklah nama restoran ni dihiasi dengan lampu terang benderang. Insya Allah tak akan sesat. Pandu perlahan dan jangan gopoh.

Lepas makan, kami terus balik KL. Esoknya Isnin oi...Kembali serabut, kembali pening kepala!