Hari Sukan 2013


Bismillah

Ahad, 7 Julai 2013.

Hari Sukan Sekolah. 

Hari ni agak macam ribut petir. Pagi pagi lagi Nabiha sudah bising di telinga saya. Hari sukan katanya. Eleh...macamlah dia yang bersukan. Sekolah pun belum, dik...

Saya pun bersiaplah. Mamanya sibuk menyiapkan bekal. Rasa bukan nak ke hari sukan sangat...Lebih macam nak berkelah!

Banyak beza sukan sekolah zaman dulu dengan zaman sekarang. Rasa macam seronok pula jadi kanak kanak. Melompat bergembira tak ada masalah. Huhu. 

Dahulu

Masa zaman saya dulu, kami bersukan sehari suntuk. Seminggu sebelum temasya, guru-guru, anak murid dan ibu bapa (PIBG) sudah keributan membuat persiapan. Ada empat buah rumah sukan. Merah, biru, hijau dan ungu. Paling seronok masa tu, rumah-rumah sukan ini didirikan scara tradisional menggunakan buluh yang ditebang secara bergotong royong. Masa tu kami rasa ayah-ayah adalah hero kami. Emak-emak pula menggunakan kemahiran seni mereka untuk menghias rumah sukan masing-masing. Ada yang sukarela bawa tikar, pasu bunga, langsir dan macam-macam lagi untuk mencantikkan rumah sukan!
Kami pelajar pun seronok juga. Buku-buku boleh diberi cuti rehat. Latihan sukan setiap petang, walaupun penglibatannya tak seberapa sangat. Mana yang baik dengan cikgu, berkampunglah di bilik guru menolong cikgu membungkus hadiah dan sebagainya. Huu.
Saya dulu tak minat sangat outdoor, jadi saya tak ada acara balapan. Lagipun berlari separuh padang dah merangkak. Tak gwiyomilah kan..Hari sukan saya lebih kepada sukaneka sahaja. Selebihnya menolong cikgu.
Rumah Ungu adalah juara bertahan dan saya berada dalam rumah itu sejak tahun satu. Rakan-rakan saya yang jaguh di balapan banyak menyumbang mata untuk rumah kami. Petang sewaktu kemuncak pengumuman juara, saya selalu tumpang sekaki bersorak.

Sekarang

Pukul 8 sampai di astaka, tempat duduk masih banyak yang kosong. VIP datang, rompongnya masih kelihatan.Sedih juga. Saya tak pasti di mana ibu bapa dan penjaga serta komitmen mereka di awal pagi. Mungkin masih di rumah, menyiapkan sarapan. Tempat duduk hanya penuh pada jam 10 pagi, sama seperti watu operasi Mid Valley. Sedang waktu itu acara anak anak mereka sudah bermula.
Rumah sukan juga hanya ada tiga buah. Merah, biru dan kuning. Pelajar sudah makin berkurang. Jadi kalau banyak rumah sukan pun, kualitinya tiada. Rugi pun iya juga.
Tiada lagi khemah buluh yang megah berdiri. Hanya tiga buah kanopi putih didirikan. Tinggal guru guru dan ibu bapa yang berkelapangan untuk menghias. Itu pun hanya sehari sebelum hari sukan.

Haziq masuk acara balapan. Pergh. Hebat juga hero mama dan Cikdi ni apabila berjaya mendapat pingat gangsa. Bagus Angah. Kasi nampak jantan sikit. Jangan jadi mereka itu...Pengecut dan perosak. Tahu.

Adik Nabiha pula asalnya tak mahu ambil bahagian dalam kutip gula gula. Tapi apabila dia nampak cikgu sedang meletakkan gula gula, dia terus turun ke padang. Eh jaguh juga anak dara seorang ni ye. Banyak juga hasil tuaiannya. Tak tahulah berapa ramai kawan kawan yang disikunya. Hahaha

Hero Mama dan Cikdi yang berjaya meraih tempat ketiga acara balapan. Wah hebat juga!
The hero
Biha Babana

Eh jadi budak-budak memang seronok. Gelak dan kadang-kadang jadi bahan gelak. Tak kisahlah semua tu, tapi mereka tak ada dosa dan tak ada masalah. Huhuu

p/s: Sekarang dalam cuti semester. Insya Allah mahu menulis panjang. Doakan ada momentum!

Salam sayang
Dhiya

No comments