Travelog Dhiya: Mee Udang Mak Jah @ Kuala Sepetang


Assalamualaikum

...Sambungan selepas keluar dari Zoo Taiping...

...Kami ketiduran sekejap di sekitar Taman Tasik Taiping. Mana tidaknya, gagah sangat mengelilingi Zoo Taiping sampai nak tercabut tapak kasut. Tapi penat kami memang penat yang berbaloi. Puas hati!

Bangun je tidur, saya tengok jam dah dekat pukul 3 petang. Ha kau~ Sebaik sedar dari mamai, kami terus pecut ke destinasi seterusnya yang terdapat dalam itinerary kami iaitu gerai Mee Udang Mak Jah yang terletak di Kuala Sepetang! (30 minit dari Bandar Taiping)

Sebenarnya Mee Udang Mak Jah ni bukan sesuatu yang baru sangat pada kami. Cawangannya yang terletak di Wangsa Maju memang dah jadi macam a-must-visited-restaurant untuk kami sekurang-kurangnya sebulan sekali semasa saya masih menetap di Kuala Lumpur dulu.
Restoran Mee Udang Mak Jah Wangsa Maju ni berada dekat kawasan niaga belakang Wangsa Walk. Siapa tahu lokasi Restoran Cheng Ho milik Amy Search (sekarang dah ditutup), Restoran Mee Udang Mak Jah berada dekat kawasan tu, corner lot.

Saya tak berminat untuk bercakap panjang tentang Mee Udang Mak Jah Wangsa Maju, saya telah berada di Kuala Sepetang untuk Mee Udang Mak Jah, the origin of it!

The journey was smooth and we passed by a very nice view of seaside mangrove. Along the way tu, memang banyak sign board gerai mee udang. Tinggal nak pilih je. Tapi macam kami yang dah ada hala tuju ni, kami terus sahaja ke destinasi.
Jadi untuk orang yang baru nak mencuba dan datang dari jauh macam saya ni, saya cadangkan anda terus ke Restoran Mak Jah tu. Unless kalau anda memang selalu outstation ke situ, boleh la cuba semua gerai mee udang Kuala Sepetang. Haha. 

Dari Taiping, anda hanya perlu ikut papan tanda Kuala Sepetang sahaja. Jalannya mudah, tak macam jalan KL yang penuh simpang siur dan lampu trafik. Kalau anda ikut je tanda arah ke Kuala Sepetang, anda akan lalu jalan kampung yang sangat tenang lagi damai. Sebelah kiri anda penuh dengan pokok bakau. Kalau hujan sikit pun, kadang-kadang air akan naik dan melimpah ke jalan. Tapi jangan bimbang, masih boleh dilalui. :)
Sepanjang jalan tu memang akan banyak papan tanda gerai Mee Udang. Tapi carilah papan tanda Mee Udang Mak Jah tu sampai jumpa. Kalau tak silap, kita akan lalu gerai Mee Udang Mak Teh dulu which is quite famous juga. kemudian baru akan jumpa gerai Mak Jah.

Mee Udang Makteh. Ramai juga orang.
Slow down. You are approaching Mak Jah's
Mak Jah, kami sampai!
Jangan bimbang. Ruang meletak kereta disediakan. 
 Apabila sampai, jangan terkejut sebab gerainya tidaklah eksklusif semacam yang anda sangka. Gerai biasa sahaja, cuma ruangnya besar dan pengunjung ramai tak putus-putus hingga terpaksa menggunakan khidmat RELA untuk mengawal kenderaan yang keluar masuk.

Apabila kami duduk, kami didatangi seorang pelayan yang membawa menu. Ya, senarai menu dan harganya adalah sama sahaja dengan cawangannya di Wangsa Maju. Tapi saya percaya rasanya mesti ada sedikit kelainan. Yakin!
Gerai Mee Udang Mak Jah, Kuala Sepetang. Open space, sangat best sebab boleh hirup udara kampung. KL mana ada semua ni. Tak ada!
  
Ni Mee Udang Biasa tau. Tak ada pula gambar Mee Udang Istimewanya. Udang saiznya jangan cakaplah. Besar dan banyak. Sekali lagi, kat KL susah nak dapat menu ni pada harga yang reasonable dan rasa yang sedap macam ni.

Terima kasih. Sila datang lagi!- Mee Udang Biasa (RM8), Mee Udang Special (RM12) yang sangat berbaloi baloi. Hmmmm~
Dan kami sepakat untuk memutuskan bahawa memang ada sedikit perbezaan rasa. Kuala Sepetang is Kuala Sepetang. Meenya lebih manis dan udang-udangnya lebih besar dan sihaaaaaat. Kalau hari-hari dapat makan Mee Udang Mak Jah pun saya tak kisah dah. Muahaha :p

Untuk pemburu makanan yang belum pernah sampai ke sini, silalah cuba ye. Tapi saya mohon maaf sebab tak banyak membantu dari segi arah. Tapi percayalah once you get into the right direction in Kuala Sepetang, you will find it easy and you can remember.

Jangan tunggu, datang cepat!

Salam Mee Udang Mak Jah,
(Dah macam duta dah~)
Dhiya

No comments