Kenapa Saya Suka Fynn Jamal?


Bismillah...

Pertamanya, saya mohon agar entri ini tidak dijadikan medan untuk menghentam saya sebagai seorang yang taksub atau fanatik, atau Fynn Jamal sebagai 'suci' tanpa khilaf. Saya menulis entri ini bukan untuk mendapatkan publisiti. Saya menukilkan entri ini sebagai apa yang saya lihat, dengar dan rasa tentang seorang wanita bernama Fynn Jamal.

Dulu, 
Saya tak kenal siapa Fynn Jamal. Waktu lagu 150 Juta galak berkumandang di corong radio dan dinyanyikan oleh Ainan, saya tak tahu langsung yang lagu itu pemiliknya Fynn Jamal. Nama dia sangat asing. Entah siapa-siapa.
Sampai satu ketika, saya terdengar salah satu lagunya di HotFM. BIAR. Sekejap je lagu tu dimainkan di HotFM. Tak lama macam Arjuna Beta yang sedang hangat sekarang ni. Tapi saya sangat tersentuh dan cepat tangkap liriknya. Saya mula google lirik tu dan bermulalah eksplorasi saya tentang Fynn Jamal di alam maya terutamanya blog (yang macam dah lama tidak dikemaskini) dan juga Youtube.

Bermula dari situlah saya baru tahu tentang Fynn Jamal dan Juna. Tapi tak banyak. Saya banyak membaca hasil penulisannya yang halus dan lagu-lagunya yang penuh seni dan menyentap hati.
Sebaik saya mempunyai akaun IG, saya telah menjadi salah seorang dari ratusan ribu pengikutnya. Maka di situlah saya mula kenal dengan lebih dalam siapa Fynn Jamal.

Terbaharu, Fynn Jamal kini pulang ke tanah air. Saya sendiri pun teruja dan menanam cita-cita untuk berjumpa dengannya. Pernah sekali dua saya ke Alamanda. Terdetik juga alangkah bagus kalau dapat terserempak dengannya di sini.
Muncul di kaca tv tak payah cakaplah. Jadualnya saya dapat rasakan macam sangat penuh. Saya berpeluang sekali menonton kemunculannya di MHI TV3. Rakan-rakan yang tahu akan minat saya terhadap Fynn Jamal semuanya menghantar mesej supaya buka tv. Kalau keterujaan mereka sampai begitu, apatah lagi saya...
Kenapa?

Entah.
Tak ada jawapan spesifik. Saya tahu Fynn Jamal hanya manusia biasa. Tapi Allah kurniakan dia dengan kelebihan bakat seni penulisan yang boleh menjentik hati manusia. Karyanya tersendiri, unik dan penuh isi.
Fynn Jamal sendiri pun telus menjadi dirinya sendiri. Saya suka dengan kapsyen-kapsyennya di IG terutamanya tentang kekeluargaan. Saya pernah menangis apabila Fynn Jamal menulis tentang ayah. Saya rasakan apa rasanya itu adalah rasa saya- Cuma saya tak ada bakat untuk menterjemah rasa itu dalam bentuk penulisan.
Selebihnya, her masterpiece is just great and make me super impressed. Tak tahu nak cakap lebih macamana lagi dah. Fynn Jamal bermula dari bawah, dan sekarang sedang mencipta nama sama aras dengan penyanyi popular lain dan mempunyai peminatnya yang tersendiri. 

Sejak meminati lagu BIAR dan lain-lain lagunya, saya selalu bercita-cita nak berduet dengan Fynn Jamal terutamanya untuk lagu BIAR tu. I just fall in love with the song.
Kak Fynn Jamal- If you read this, please consider my humble request :)

Salam sayang,
Dhiya

2 comments