Sambal Hitam Pahang


Bismillah...

Argh!
Kecur air liur saya dibuatnya!

Ini gambar sambal hitam yang mak bekalkan untuk saya tempoh hari. Ya Allah sorganyaaaaa! Sedap amat!

Untuk pengetahuan, keluarga saya bukan asal jati Pahang. Jadi kami memang tak berapa terdedah sangat dengan makanan tradisi macam ni. Pernah dulu, patin tempoyak tu sangat pelik pada saya. Tapi sekarang Alhamdulillah saya dapat sesuaikan diri dengan baik sekali.

Sambal hitam Pahang ni adalah antara makanan kegemaran saya. Selalunya ia dimakan dengan nasi putih panas. Kalau tak ada lauk lain pun sebenarnya dah cukup. Rasanya masam-masam manis, tambah pedas cili padi. Fuuuh!

Kalau yang belum tahu, sambal hitam ni bahan utamanya adalah belimbing buluh yang telah direbus lama hingga belimbing tu menjadi hitam dan air rebusannya berasa masam (macam rasa air asam jawa). Jadi masam dia memang lain. (lap ayaq lioq lagi). Kebetulan, belakang rumah kami ada 3 pokok belimbing buluh ni. Mak dah rebus banyak periuk belimbing ni buat stok. Ouwh~!
Insya Allah nanti saya akan kongsikan resepi penuh sambal hitam ni. Buat masa ni, mak je yang hebat dalam misi ni. Insya Allah saya nak belajar juga supaya bakal mertua nanti terus lembut hati. (Hoooo)

Korang sabar eh...
Nanti saya kongsikan resepinya.

Telan ayaq lioq,
Dhiya

2 comments

  1. Ramai yang share tentang sambal ni sekarang.. mesti sedap kan...

    ReplyDelete
  2. Cik atie, saya rasa ramai org post sebab baru2 ni macam musim belimbing buluh tu. Di rumah kami semua pokok keluarkan buah. Tu yang mak saya tak menanng tangan buat stok :)

    ReplyDelete