Kerja Lebih Masa Rosakkan Jantung


Bismillah

Kakak abang yang sedang bekerja tu, nanti sampai waktu balik- Baliklah
Kakak abang yang khusyuk bekerja sampai tak sedar jam dah cecah pukul 5.30 petang lebih tu- Baliklah sekarang

Kerja lebih masa boleh rosakkan jantung!
 Lagipun
Kita bekerja untuk hidup
Hidup untuk Allah
Banyak lagi kerja khalifah yang kita boleh buat selain kerja-kerja pejabat ni
Mana tahu kut-kut boleh berjemaah dengan keluarga
Bukankah itu lebih indah?

Kerja di pejabat tu
Memang tak akan siap
Memang sentiasa ada

Tapi dengan syarat
Masa bekerja-
Bekerjalah dengan fokus
Jangan tengok drama, layan FB, bersembang atau uruskan perniagaan online

Kunci keberkatan
Kita yang pilih untuk pegang atau buang
Supaya cukup bulan
Dapat gaji
Sentiasa cukup
Itu petanda berkat

Berdasarkan pengalaman saya-

Waktu bekerja: 9 pagi- 5.30 petang.
Pukul 8 pagi, saya dah terpacak di ruang kerja saya, sarapan dan baca surat khabar siap-siap. Tepat jam 9 pagi- Mula bekerja dan bersikap profesional. 
Dulu, committee ada simpan nombor telefon peribadi saya. Kadang-kadang ada la seorang dua yang tak ada common sense tu akan call saya seawal jam 7 pagi. Ada masa saya masih di rumah bersiap-siap ke pejabat. Masa tu saya lurus bendul- Jawab panggilan telefon mereka. 
Sama juga waktu habis kerja. Ada seorang committee ni suka sangat request macam-macam pada pukul 5.30 petang. Kadang-kadang saya dah galas beg pun. Geram. Tapi sekali lagi, masa tu saya lurus bendul- Duduk balik dan lunaskan permintaannya.

Lama-lama saya fikir- Saya ni dah macam kuli yang bekerja tak tentu masa. Privasi saya tidak dihormati. Kurang 6 bulan, saya bertegas dengan semua orang di sekeliling saya. Saya tidak lagi melayan panggilan telefon dari mereka yang masuk ke nombor peribadi sebelum 9 pagi dan selepas 5.30 petang.
Saya balik tepat jam 5.30 petang walaupun saya tahu, Jane cakap saya tak bagus sebab selalu balik awal.
Pada saya-
Balik awal, kerja tak ada yang tertangguh- Itu tandanya efisyen.
Yang duduk lama depan komputer sampai pukul 8 malam tu belum tentu lagi buat kerja.
Sebab apa saya berani cakap?
Anak buah kesayangan dia sendiri kantoi dengan saya- blog walking dan FB semasa bekerja. Nak kata apa?

Stress tulah yang menyebabkan risiko sakit jantung.
Lebih baik balik awal, solat Asar dan jalan-jalan di Tasik Perdana sementara tunggu azan Maghrib. Itu lebih sihat~

Baliklah.
Kalau nak tunggu kerja siap
Memang tak akan siap
Sampai mati (maaf cakap) pun
Tak akan selesai
Akan ada orang baru ganti dan sambung kerja tu.

Betul tak?

Dah pukul 5.30 petang ni.
Pergi balik!
Oh...Siapa yang baca entri ni dalam waktu bekerja, lebih baik ganti dulu masa tu. Baru boleh balik ke rumah dengan aman.

Ingat.
Berkat.
Sihat.
Kongsi nasihat.
Maaf.

Salam sayang,
Dhiya

No comments