Kebakaran Kilang di Salak Tinggi


Bismillah

Ya.
Semalam kebetulan saya berada di sekitar Salak Tinggi Sepang untuk food hunting. Dari jauh saya nampak asap, yang saya ingatkan awan gelap sebab masa tu memang mendung nak hujan.
Boleh nampak dari jauh!
Tapi semakin dekat, semakin gelap pula asapnya. Tak lama kemudian saya nampak jentera bomba. Oh memang sahlah ada kebakaran. Tapi melihatkan asapnya yang sangat hitam, saya agak ini bukan kebakaran biasa-biasa. Kebakaran kilang, mungkin.

Tak lama kemudian memang sahih ada kebakaran kilang sarung tangan di kawasan berhampiran. Tahu pun semasa kami makan. Ada dengar orang di situ bersembang.

Masa kerja dulu, saya pernah mengikuti satu kursus pencegahan kebakaran terutamanya dalam kilang macam nilah. Jurutera mekanikal atau pembinaan selalunya memang akan concern tentang hazard ni sebab risikonya tinggi dan kesan jika berlakunya insiden ini juga sangatlah teruk.

Baca dan lihat gambar lagi: Sini, sini dan sini

Dhiya

2 comments

  1. kilang kalau terbakar memang cepat merebak kann???

    ReplyDelete
  2. Farah,
    ye. Kilang banyak menyimpan bahan-bahan kimia yang sangat reaktif dan mudah terbakar. Asap yang terhasil pula sangat toksik dan berbahaya utk kesihatan. Semalam, asap ni bergerak ke kawasan perumahan ikut hala angin. Kesian penduduk kat situ.

    ReplyDelete