Koc Wanita @ Keretapi Tanah Melayu Tidak Dihormati?


Bismillah...

Ini situasi dalam koc wanita KTM semasa saya dalam perjalanan balik ke kampung Rabu lepas. Saya memang jarang guna KTM. Tapi sejak 'tercampak' di sini, saya akan guna KTM, koc wanita semestinya kalau nak ke mana-mana terutamanya ke Kuala Lumpur kalau ada urusan.

Tapi sepanjang pemerhatian saya, ramai lagi kaum lelaki yang tidak sensitif dengan kewujudan koc pink ini. Masa hari ni, sebaik saya masuk ke dalam koc- Saya lihat ada beberapa orang lelaki berada di dalamnya tanpa rasa bersalah. Saya pandang tajam-tajam sambil konon-konon mengeluh dengan beg yang banyak dan berat. Puuuuuun masih tak faham.

Memang.
Kebanyakannya bukan orang Malaysia. Tapi saya ternampak juga beberapa orang lelaki tempatan di dalam koc wanita. Pelik kan?
Tak peka?
Tak baca?
Tak cakna?
Kadang-kadang rasa kelakar pun ada.
Jalan dengan teman wanita- Terlalu protective sampai masuk koc wanita.
Macamtu ke?
Bukti punya pasal. Saya sanggu snap gambar ni. Yang berbaju hitam dalam gambar ni adalah seorang lelaki. Yang berbaju putih tu pun rasanya jelas lagi nyata seorang lelaki.
Ada beberapa kali saya lihat pegawai bertugas 'menghambat' kaum lelaki ini supaya ke koc lain. Ada yang akur sambil buat muka tak bersalah, ada yang banyak soal dan tak kurang juga hanya terus duduk di koc wanita tu tanpa rasa bersalah.

Haila...
Rasanya di luar koc tu dah terang lagi nyata tertulis 'koc wanita' siap dengan warna merah jambu dan lambang wanita lagi. Kalau tandas kita boleh bezakan antara lelaki dan wanita, kenapa koc ni tak dapat dibezakan juga? Walhal lambangnya tetap sama.

Saya percaya tujuan utama kewujudan koc wanita ini adalah untuk menjaga keselamatan kaum ini yang terdedah kepada risiko selama keluar dan balik bekerja. Tapi apabila tujuan ini tidak dihormati, maka koc ini seperti tidak ada beza dengan koc lain.

To all,
Please note that Keretapi Tanah Melayu (KTM) intercity train (Rawang- Seremban) has a special coach for ladies to make them comfort and safe during their outing. It's called Ladies' Coach and colored in pink!
Please be considerate and have some respect. :)

Ladies, mari ramai-ramai tegur kalau ada kaum Adam dalam koc wanita. Itu hak kita ok~!

Salam sayang,
Dhiya

No comments