Kedai Roti Sung Sim Dang @ Daejeon


Bismillah

Kali ini saya nak kongsikan tempat 'lepak' kegemaran saya dan rakan-rakan Malaysia semasa di Daejeon. 
Skyroad ni terletak atas sikit dari bandar yang ada Emart yang selalu kami pergi tu. Kiranya kalau nak have fun lebih sikit, selalunya kami akan naik bas 604 terus ke Skyroad. Pada kami, have fun lebih sikit tu bukannya boleh makan beria atau tengok wayang pun. Saja jalan-jalan je~ Di sini banyak kedai-kedai pakaian, kosmetik dan restoran yang menjadi tumpuan penduduk setempat. Paling istimewa bumbung LED di satu lorong yang digelar Skyroad itulah merupakan tarikan utama tempat itu.
Pemandangan jalan Skyroad pada waktu malam. Memang 'hidup' sebab kebanyakan mereka menghabiskan waktu selepas bekerja di sini untuk makan malam dan meluangkan masa dengan teman-teman.
Bagi kami, tempat terbaik adalah kedai roti Sung Sim Dang ni ha. Setiap kali ke Skyroad, saya memang tak akan melepaskan peluang masuk ke kedai ni sebab ianya sangat istimewa. Dr. Jung pun- setiap kali bawa kami untuk program luar, dia selalu belikan roti dari kedai ni sebagai bekalan sarapan kami semasa dalam bas. Comel kan? Ya, dia memang ayah yang baik dan prihatin.
Sung Sim Dang merupakan kedai roti tertua di Daejeon dan sangat terkenal! Cubalah Google nama ni, anda akan faham betapa signifikannya Sung Sim Dang dengan bandar Daejeon. :)

Kenapa saya kata kedai roti ni istimewa? 

Pertama kali saya masuk ke Sung Sim Dang, saya dibawa oleh Angel. Saya lihat banyak sangat roti dan ada pekerja yang sibuk memotong roti-roti tersebut dan diletakkan ke dalam bekas tester. Rupanya salah satu keistimewaan Sung Sim Dang adalah ada free tester- which is very goooooood for us!
Angel bawa saya keliling longgokan roti tu dan dia suruh saya rasa semua roti yang saya boleh makan. Not too worry sebab setiap roti ada nama dalam Bahasa Inggeris, jadi saya boleh tahu bahan-bahannya supaya boleh elak roti yang berasaskan daging.

Mula-mula saya takut dan rasa macam tak patut je nak rasa tester tu beria. Tapi saya tengok ada je orang yang sekali dia rasa roti tu sedap, dia akan ulang banyak-banyak kali dan even kalau tester roti tu habis, dia akan minta dan tunggu sampai mangkuk tester tu diisi semula. Paling unik, tak ada langsung kes ambik roti jualan dan semua orang setia meminta dan menunggu roti tester- Padahal pekerja tu ambil roti yang nak dijadikan tester tu dari roti yang nak dijual juga. Can you see their attitude?

Sebaik saya faham bagaimana Sung Sim Dang meraikan pengunjung, saya pun memang dengan muka tak malu merasa semua jenis roti berasaskan tumbuhan di situ. Ada satu roti kentang tu sangatlah sedap dan saya memang ulang banyak kali sampai kenyang!
Cuma iyalah...Kita orang Melayu ni kan (paling nipis iman pun) ada lagi rasa bersalah dan lembut hati. Saya selalu terfikir: ' Aku makan banyak ni, pekerja dia mesti perasan sebab aku kan pakai tudung- Senang dia nak cam (TT)' 
Hahah!

Eh
Apadehal~
Saya dengan Angel pernah makan roti Sung Sim Dang sampai kenyang dan kami jimat duit tak beli makan malam hari tu.
Tester diletak dalam mangkuk putih tu. Kebanyakan pizza saya tak boleh makan sebab ada campuran meat floss dan sosej.
Tapi kalau roti kentang, bijan dan kacang merah- Saya sanggup berdiri depan mangkuk tu dan makan sampai kenyaaaaang! Modalnya kecil je. Bawalah air siap-siap...Sung Sim Dang tak sediakan air (banyak cantik la kan~) kalau tercekik kat situ.
Tengok la adik baju merah kat sebelah kiri gambar ni. Bukan main lagi dia menikmati roti tester Sung Sim Dang
Semua delegate kami pun tahu taktik ni dan saya yakin semua pun pernah buat. Nak jimat bajet kononnya~ Hahah! 
Tapi saya percaya ini adalah sebahagian dari strategi pemasaran mereka. Mereka mahu buat sesiapa sahaja yang datang dan masuk ke kedai Sung Sim Dang mereka keluar dengan membawa viral positif tentang Sung Sim Dang seperti yang saya sedang lakukan sekarang.
Saya boleh faham ucapan yang tertulis dalam Bahasa Arab tu.
Tengok saja ucapan pelbagai bahasa yang tertulis pada cawan mug ini. It means that Sung Sim Dang memang menerima ramai pengunjung dan mengambil kesempatan itu untuk membuktikan kepada pengunjung sekarang akan kekuatan mereka. Mug ni tersusun elok dalam satu almari kaca di satu sudut kedai mereka.
See the pink fluffy girl? Itu An yang menjadi pemangkin saya untuk tidak rasa malu masuk ke Sung Sim Dang dan menikmati roti kacang merah mereka. Hahah!
Daejeon ni tak ramai orang Malaysia. Kalau ada rasanya di KAIST sahaja. Itupun mesti dah ada keluarga, rumah sewa dan asrama yang sempurna bersama strong community dan tak perlu nak makan free di Sung Sim Dang sangat. (buat muka sedih~).
Kami yang musafir ni memanglah kena belajar survive sikit.

Tapi kami enjoy melakukannya.

I miss Daejeon, Korea!

Dhiya

2 comments

  1. Wow, tergoda tgk roti2 tu. Fresh

    Jom join GA
    http://fuzamusa.blogspot.com/2014/04/sulamanlaceheaven-1stga.html

    ReplyDelete