Welstory Cafe & Rakan Korea


Bismillah

Rindunya cafe ni.

Walaupun makan kami memang hari-hari di sini, dan tak semua benda kami boleh makan- Tapi ada satu ruang lain di cafe ni yang kami semua suka.

Lepas habis kerja-kerja makmal, kadang-kadang ada trainer yang baik akan bawa kami ke cafe dan belanja kopi yang sedap-sedap  ni. Di Korea, memang budaya kopi sangat signifikan. Di sudut-sudut makmal, ada je mesin kopi untuk semua sementara menunggu kerja-kerja makmal dan ianya percuma! Itu yang seronok.

Cafe ni menyediakan kopi dan minuman jus kepada sesiapa yang memerlukan refreshment berbayar. Sedap pun sedap.

Saya memang tak pernahlah pergi semata-mata nak beli kopi dan minuman di sini. Secawan  ni saja dah cecah KWN3500 bersamaan lebih kurang RM10. Dah macam Starbucks!
Strawberry Smoothie. Kalau tak silap. Hehehe
Selalunya kami ke sini kalau ada tutor kami yang cool nak belanja. Mereka juga selalunya jenis yang nak bersembang dan suka tanya macam-macam. Masa ni lah kami akan push aside perbezaan kami dan kami bersembang like friends. Kami akan tanya tentang bahasa, budaya dan cara hidup mereka. Begitu juga mereka. Paling tak boleh elak, kami akan ditanya tentang agama. Isu tudung yang saya pakai juga selalunya termasuk dalam topik perbincangan. Jadi saya selalu bersedia dengan jawapan yang rasional dan tepat untuk mereka.

Masa ni lah kami semua memperbaiki kemahiran komunikasi kami termasuklah penguasaan Bahasa Inggeris kami. Kalau nak tahu, mereka pun bukanlah perfect sangat dalam berbahasa Inggeris. Mereka menggunakan Hangul dan berbahasa Korea sebagai bahasa rutin. Jadi kami secara tak langsung berusaha keras untuk menggunakan Bahasa Inggeris yang mudah dan tepat agar dapat difahami.

Saya juga gemar menunjukkan gambar-gambar tempat-tempat dan makanan tempatan Malaysia. Apabila mereka melihat, mereka gemar bertanya dan di situlah kami boleh membuka topik perbualan. Mereka ni sangat peramah sebenarnya, cuma saya faham yang mereka kurang yakin dengan bahasa. Alah, macam kita jugalah kan. Ada masa yang kita sangat tak yakin nak berkomunikasi dengan orang lain apatah lagi kalau melibatkan Bahasa Inggeris.

Jadi kepada adik-adik yang masih belajar, pastikan anda menguasai Bahasa Inggeris sekurang-kurangnya pada tahap sederhana. Teruskan berusaha hingga anda yakin untuk menggunakannya di peringkat universiti. Sungguh, bahasa pengantar ini sangat penting.
Manglish yang kita guna berslang sampai berbelit lidah tu bukanlah yang terbaik. Kalau bawa ke luar negara, tak ada siapa akan faham. Ingat tu.

Sungguh, saya sangat rindu cafe ni. Tempat melepaskan tekanan selepas berhempas pulas dalam kelas dan makmal. Ouh!

Rindu Daejeon,
Dhiya

4 comments

  1. Memang sedap. Tapi kami boleh tunggu orang belanja je. Nak beli sendiri, hari hari- Memang tak mampu :p

    ReplyDelete
  2. Akak kerja kat korea kah?? Bru thu nii...

    ReplyDelete
  3. aisyah, tak kerja..belajar di sana. Baru balik hujung tahun lepas. jemput baca coretan pengalaman akak selama di sana dalam entri lepas2 k :)

    ReplyDelete