Pengalaman Berterawih di Masjid Negara


Bismillah

Rabu minggu pertama Ramadhan yang lalu, saya berpeluang untuk menunaikan Solat Terawih di Masjid Negara. Ini bukan sesuatu yang baru. Zaman saya belajar di kampus lama malah sewaktu zaman saya bekerja dulu pun, inilah tempat yang paling saya suka sewaktu bulan Ramadhan.

Saya tak pernah makan makanan yang disediakan oleh pihak MN. Seawal jam 4.30 petang sebaik pulang dari kerja, saya akan singgah ke bazar dan beli makanan ala kadar. Selalunya saya akan sampai di MN seawal 5.30 atau 6.00 petang. Saya akan duduk di tepi kolam MN sambil membaca Al-Quran (Masa tu saya masih belum on the go dengan mobile FB atau IG)

Apabila azan, saya akan makan makanan saya di tepi tasik tu dan kemudiannya akan bersolat Maghrib. Selepas itu, kadang-kadang saya akan sambung makan atau membaca Al Quran sambil menunggu azan Isyak.
The routine has come back. Saya suka cara macamtu sebab waktu solat Maghrib kan singkat. Kalau kita makan di restoran-restoran, saya selalu takut saya tak sempat solat Maghrib.
Jadi bila dapat balik peluang ni, saya rasa seornok sangat. Tapi macam biasalah...MN ni memang akan sesak sampai nak letak kereta pun akan susah. Saya sendiri pun tak berani nak letak kereta di dalam sebab nanti susah nak keluar. Sekarang MN dah buat sistem baru- Jemaah 20 rakaat sahaja boleh letak kereta di dalam. Jemaah 8 letaklah di luar supaya mudah nak keluar.

All in all, saya bersyukur kerana masih diberi peluang yang mahal ini walaupun 'terpaksa' memilih untuk berada di Kuala Lumpur- Bandar yang super sesak lagi penuh dengan kepenatan. Daoakan Ramadhan saya di sini diiringi kekuatan dari Allah.

Salam sayang,
Dhiya

No comments