Pekerja Asing


Bismillah

Hu..
Ini bukan sesi mengintai jejaka idaman ke ape tau.

Kebetulan hari tu, saya tergerak hati yang tengok pekerja pembersihan ni bekerja. Bukan apa...Kakak penyelia tu selalu saya dengar marah-marah dan herdik-herdik. Saya tak tahu dia marah siapa, tapi saya syak dia marah mereka ni.

Kebetulan, pekerja ni sedang menyapu dekat dengan ampaian tempat saya sidai baju. Saya pun tak ada kelas. Saya tengokkan ajelah gelagatnya sebab risau juga kalau dia rembat baju saya.
 Dalam 20 minit juga saya tengokkan dia ni. Haih...Memang agak nampak macam tak bersungguh-sungguh. Tapi saya cuba juga bersangka baik..Mungkin dia kepenatan. Saya cuma ngeri sebab dia menyapu dekat dengan baju saya. Takut kalau dia pegang-pegang ke..Cium-cium ke.. Haish!

Selama saya di Korea dulu, saya tak ada lihat pekerja asing di negara mereka. Orang asing di Korea adalah kami- Samada pelajar atau profesional dari negara lain. Memang tidak ada istilah tukang cuci dan penjual di pasar warga asing di sana.
Itu istimewanya Korea pada mata saya.

Malaysia mungkin perlu lebih beri perhatian dalam isu ini. Saya malas nak ulas panjang sebab semua pun tahu buruk baiknya kedatangan pekerja warga asing ke Malaysia. Dan bagi pihak kita sebagai warganegara pula, pastinya kita ada sebab-sebab yang rasional untuk mematahkan hujah isu ini, kan? Pemimpin pula harus bijak mengambil hati warga sendiri terlebih dahulu daripada terus menjual kekosongan kerja kepada warga asing dengan alasan penjimatan kos.

Kalau negara dan rakyat Malaysia betul-betul menghayati Dasar Pandang ke Timur, tukang cuci di pusat-pusat membeli belah, tukang-tukang sapu di taman awam dan pusat-pusat kerajaan semestinya terdiri daripada warga Malaysia dan mereka dihormati sama seperti pekerja strata tinggi lain.

Mengapa kita tidak menghayatinya?

Fikir-fikirkan
Dhiya

No comments