Cerita Backpacking Solo di Seoul: Hari #1 (Repost)


Bismillah

Saya kembali dengan review Korea. Ohooooi~ Saya bagi amaran awal-awal tau. Entri ni sangat panjang, sebab saya tak mahu tangguh-tangguh dan review sikit-sikit. Nanti tak tahu bila lagi nak tulis kan. Jadi saya compress entri solo traveling berdasarkan kepada hari sahaja, bukan berdasarkan tempat.
So here goes the first day!
Seperti yang dipersetujui dan disepakati, kami seramai 7 orang akan ke Seoul pada pagi 26 Oktober 2013 dengan menaiki tren Mugunghwa dari Daejeon Station terus ke Seoul Station.
Memandangkan kami ingin merasai nikmat backpacking, jadi kami akan berpecah dan mengikut rancangan masing-masing.
Mula-mula memang saya rasa tertekan dengan kawan-kawan yang saya rasa pentingkan diri. Iyalah...Saya ni jenis yang takut-takut sebab ini kan tempat orang. Kalau nak berjalan perlu barkawan. Tapi apabila saya fikir balik...Why not? Inilah peluang yang saya ada untuk mencabar diri sendiri. Tapi banyak juga saya buat research tentang Seoul- Bagaimana persekitarannya, keselamatannya, orangnya dan kemudahannya.
Mujurlah saya ada kenalan di Seoul. Sejak saya sampai di Korea, saya sudah beritahu dia awal-awal yang saya nak ke Seoul dan berjumpa dengannya. Jadi saya maklumkan kedatangan saya ke Seoul dan dia dengan gembira menerima saya. Insya Allah hari Sabtu akan berprogram penuh dengan dia. Siapa dia? Kena baca sampai habis!
Atas keputusan itu juga, saya telah membuat tempahan hotel untuk saya menginap satu malam. Ada di kalangan rakan saya yang mengambil keputusan untuk menjadi 24 hours traveller dan hanya berehat di stesen subway atau Lotteria. Saya tak setuju dengan idea itu. Jadi bermula dari tempahan hotel lagi, saya sudah tekad untuk bergerak sendiri!

Saya menggunakan khidmat Booking.com. Kebanyakan tempahan hotel di Seoul tidak memerlukan bayaran deposit. Tapi itu tidak bermakna kita boleh batalkan tempahan sesuka hati. Komitmen sangat penting. Booking.com juga sangat convenient dan saya telah memilih sharing female dorm for 4. Harga untuk satu malam adalah KWN10800, lebih kurang RM30. Murah la tu! Kawan saya dapat bilik pada kadar RM79 satu malam. Tak kisahlah sangat pun. Asalkan dapat tempat tidur, tempat mandi dan ruang solat, dah cukup bagus. Ok. Selesai bab penginapan!
Pagi 26 Oktober, kami keluar dari kolej dengan hati yang penuh teruja. Nampak macam tengah panas terik kan? Ini jam 7.30 pagi, 5 darjah Celsius. Kami akan ke Daejeon Station untuk menaiki tren ke Seoul Station!
Inilah Daejeon Station yang menyediakan pengangkutan keretapi kepada penduduk ke kawasan tertentu, terutamanya Seoul dan Busan. Erm....Kalau di Malaysia kita boleh kata macam KL Sentral. Kut~
Tempat ni sangat besar. Jadi kena tengok tiket dan pastikan platform,serta coach keretapi masing. Tersalah coach akan menyebabkan kita tersalah nombor tempat duduk. Memanglah boleh gerak dari satu coach ke satu coach yang lain...Tapi susah sebab ramai orang.
Perjalanan mengambil masa 2 jam. Mugunghwa ada juga menyediakan tiket lebih murah, tapi kena berdiri. Macam kelakar, kan? Pada kami, 2 jam nak berdiri dan lepas tu di Seoul nak berjalan lagi...Memang taklah! Sebab tu kami beli tiket dengan tempat duduk. Dapat menikmati pemandangan dengan asyiknya. 
Saya dapat duduk dengan seorang jejaka Korea yang kacak dan sangat baik hati dengan menolong saya menyimpan beg di tempat menyimpan barang di bahagian atas coach. Melting sekejap. Baru saya faham kenapa ramai kawan saya yang separuh gila tengok jejaka Korea. Aigooo~!
Sepanjang perjalanan tu, saya menikmati pemandangan yang cantik sambil sekali sekala jeling oppa tu. Dush!
Akibatnya telefon yang saya bawa (kononnya sebab saya penakut dan perlu kalau ada sebarang kecemasan, dan senang rakan saya tu nak menelefon) asyik berdering, tetapi saya tak sedar pun. Yang sebenarnya saya dengar, tapi tak sangka pun itu  bunyi telefon sebab saya tak pernah dengar telefon tu berbunyi. Selama ni saya guna telefon tu untuk buat panggilan je. My bad! Malu je dengan oppa sebelah!
Rupanya rakan saya tu dah telefon sejak dari sejam perjalanan lagi. Kesiannya! Saya terus call dia balik dan confirmkan tempat bertemu. Dalam hati ada getar. Empat tahun tak berjumpa....
Sebaik sampai di Seoul Station, rakan saya sudah sedia menunggu. Saya perkenalkan dia pada rakan-rakan sebelum kami semua berpisah untuk misi masing-masing, dan bertemu kembali esoknya di Seoul Station untuk balik ke Daejeon.....
Rakan saya ni memang baik dan sebagai 'tuan rumah', dia melayan saya sebagai tetamu dengan penuh hormat. Dialah yang bawakan beg saya (saya bawa luggage sebab nak shopping!), dan dia jugalah yang menjadi pemandu saya. Masa tu memang saya berazam nak tengok drama Korea!
Cari parking, agak susah sebab hari Sabtu, memang ramai orang. Matlamat utama kami adalah nak makan tengahari terlebih dahulu. Katanya pelancong kena selalu kenyang untuk berjalan di sekitar Seoul.
Sebaik mendapat tempat, kami berjalan-jalan di sini dulu sambil berbincang makanan apa yang saya mahu. Memandangkan saya ni jenis tak reti sangat nak makan apa, saya beritahu dia apa saja asalkan tiada daging. Saya cadangkan dia menu vegetarian sahaja sebab itu paling selamat. Sambil berjalan tu, kami ternampak la pemandangan ni. Normal katanya~
Kedai-kedai di kawasan tumpuan pelancong (saya lupa nama kawasan ni) memang biasa menggunakan manusia sebagai maskot dalam mempromosikan kedai dan produk mereka. Mereka ni tak buat apa-apa kecuali berdiri tegak dan memperagakan costume atau identiti kedai mereka.
Mula-mula saya ingat patung dan dah pergi dekat. Nasib baik rakan saya tu beritahu awal. Berdiri tak buat apa-apa, jadi bahan tontonan, lepastu dapat gaji. Boleh?
Ni pun sama. Tapi rasanya ni kurang merana sikit sebab boleh main handphone. Saya boleh nampak maskot ni senyum-senyum. Mungkin dia sedang update status di FB atau Tweeter.
Ni la baru namanya marketing power!
Destinasi makan tengahari saya di Seoul
Sampai tempat ni, saya lihat ramai sangat orang beratur. Tiba-tiba saya rasa saya pun dah berada dalam barisan tu. Kata rakan saya ni, tempat makan ni sangat popular di Seoul. Ramai artis pernah datang. Erk~! Ekslusif betul!
Sedang kami beratur, ada seorang pekerja yang bertanya sesuatu kepada rakan saya ni dan kami terus dibawa ke tempat makan khas. Di situ memang ramai pelancong. Rakan saya ni hanya senyum dan berkata, inilah untungnya kalau mereka membawa pelancong. Semuanya fast lane.

Rakan saya cadangkan mee ni sebab katanya sangat popular di kalangan orang Korea. Yang saya faham, dia bersungguh-sungguh meminta mee tanpa daging untuk saya dan berkata saya dari Malaysia, beragama Islam dan tidak boleh makan sebarang daging di negara ini. Perfect! Mee ni macam kuey tiaw sup je. Sedap juga sebab ada rasa rempah macam Malaysian cuisine sikit. Siap ada jeruk cili dan kimchi lagi~ Jadi Alhamdulillah makan tengahari saya sangat terbaik :)
Selepas makan tengahari, destinasi pertama kami adalah Bukchon Hanok Village! Tangga naik ke Bukchon ni betul-betul di depan restoran tadi. Jadi memang mudahlah.
Bukchon Hanok Village!
Bukchon Hanok Village ni adalah antara destinasi yang wajib dilawati kalau anda ke Seoul. Ia menyediakan anda real life of traditional Korean people di tengah-tengah bandar mewah Seoul. Apa maksud real life? Penghuni Bukchon adalah penghuni asal perkampungan itu dan rumah-rumah tradisional tersebut adalah milik mereka yang dijaga dengan baik sekali.
Untuk ke kawasan tersebut, kita perlu mendaki anak tanggi sikit (boleh tahan juga mengahnya, tambah-tambah pula lepas makan!) Bukchon Hanok Village ni terletak di atas bukit. Pelancong suka pergi sebab pemandangannya sangat cantik. Boleh nampak bandar Seoul.
Dalam perjalanan naik, kami bersembang banyak benda. Tapi rakan saya ni bijak dan pandai menghiburkan saya. Dia banyak cerita pasal tempat ni termasuklah sejarah dan sebagainya. Kemudian dia buat lawak sikit-sikit dan diselitkan dengan kenangan kami semasa di Malaysia.
Kami berselisih dengan dua orang gadis Malaysia lebih lurang sebaya saya. Kami bersapa dan bersalaman selepas saya terdengar salah seorang dari mereka berkata:
"Eh kau tengok tu!" Sambil menunjukkan ke arah saya. Mungkin dia pelik saya berjalan dengan orang tempatan sambil boleh cakap Korea.
Selepas beberapa ketika, saya pun beritahu mereka yang rakan saya ni pernah belajar di Malaysia dan saya datang berjumpa balik dengan dia di sini.
Yang rakan saya ni pula seronok jumpa orang Malaysia dan terus cakap:
"Awak sangat cantik!"
Oh no! Memang itulah yang saya ajar dia masa dia di Malaysia 4 tahun dulu dan dia masih ingat. Hahaha!

Dan inilah orangnya. Mr. Lee. Tolong jangan cair kat sini~
Semasa di Malaysia, dia lebih suka kami panggil nama Torres sebab nama mereka kadang-kadang agak mengelirukan.
Macam mana saya rapat dengan dia? Ini semua anugerah Tuhan. Dia ditempatkan di makmal Biomechanics bersama dengan saya dan seorang lagi rakan semasa dalam projek tahun akhir. Di situlah kami mula rapat walaupun saya pada mulanya tak ambil endah sangat dia ni. Kawan-kawan lain- Bila dengar je Korea, semua dah macam nak tarik-tarik rambut sendiri. Yang lelaki mereka kata kacak, yang perempuan pula mereka kata cantik!
Masa mula-mula kenal, saya tak rasa dia kacak pun. Iyalah...Saya bukan fanatik sangat pun pasal mereka ni. Tapi lama-lama saya sedar, mereka ni ada nilai lain seperti baik, peramah dah rajin menolong. Kami memang mengalami masalah komunikasi sebab masa tu dia tidak boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan baik sangat. (Tapi sekarang jangan main-main, he improved a lot!) Saya pun bukanlah perfect sangat juga masa tu. Bermula dari kelemahan masing-masing itulah kami mulai rapat. Dia berkawan dengan saya dan rakan Melayu Muslim lain sebab nak tahu budaya dan agama Islam. Masa tu dia tanya banyak termasuklah pasal tudung, kenapa lelaki dan perempuan tak boleh pegang tangan sembarangan sehinggalah ke soal makan. Saya sendiri pun terpaksa membuat research untuk memberi jawapan terbaik kepadanya!
Kalau masa yang dia nak have fun siap hang out ada minum-minum tu, selalunya rakan-rakan berbangsa Cina kami yang akan take over untuk meraikan Torres dan rakan-rakannya. Begitulah cerita persahabatan kami yang terjalin selama lebih kurang 6 bulan di Malaysia :)
Pemandangan di Bukchon Hanok Village. Hari Sabtu memang sangat ramai pelancong yang datang. Tambah-tambah di tempat 'panas'.
Macam yang saya cakap tadi, Bukchon ni adalah private property dan bukan muzium. Jadi mereka masih ada hak privasi atas aset mereka. Pengunjung hanya boleh melalui lorong-lorong di sekitar Bukchon Hanok Village ini, tetapi bukan sampai masuk ke dalam rumah mereka, kecuali ada tempat-tempat tertentu yang dibuka untuk pameran dan pertunjukan kebudayaan.
Di sini terdapat sukarelawan yang terdiri daripada kanak-kanak sekolah akan berjalan di sekitar Bukchon Hanok Village sambil memegang tanda 'senyap' sebagai peringatan kepada pengunjung agar merendahkan suara dan menghormati penghuni.
Please be quiet!
Dan selalunya usaha mereka ini berjaya. Adik-adik ni hanya akan mengangkat tanda senyap tu, dan pelancong akan beri perhatian. Betullah...Manusia ni perlu selalu diberi peringatan~
Saya sempat tanya salah seorang daripada mereka tentang umur dan kerja yang mereka lakukan ini. Tapi nampaknya mereka kurang faham Bahasa Inggeris, jadi Torreslah yang menjadi jurubahasa saya.
Katanya mereka ni terdiri daripada pelajar sekolah menengah yang menjalankan kerja sukarela dan diberi sedikit saguhati :) Mereka tak malu buat kerja-kerja begini sebab katanya dapat jumpa ramai orang dari serata dunia.
Adik sukarela yang pemalu
Jurubahasa saya yang sangat setia. Melting lagi~
Berada di dalam satu kawasan rumah yang dibuka untuk pameran. Torres sedang melayan seorang pelancong yang memintanya mengambilkan gambar.
Torres beritahu, ini antara perabot yang biasa ada dalam rumah tradisi orang Korea. Katanya rumah nenek dia ada perabot macamni, di Busan. Tapi sekarang nenek dia pun dah pindah rumah, dan perabot ni bukan lagi parabot utama di rumah. Dia ni memang best sebab sangat rajin bercerita.
Selesai Bukchon, kami terus ke Myeondong. Hajatnya memang nak pergi banyak tempat, tapi kami berkereta dan jalan sesak. Jadi masa terbuang sikit. Tapi saya happy sebab dapat jumpa kawan lama. Walaupun tersangkut dalam kesesakan lalulintas, kami tak bosan sebab masing-masing bercerita terutamanya kenangan dulu-dulu. 
Dah alang-alang ada orang nak bawa, saya ambil kesempatan untuk shopping siap-siap. Dia pun hanya available Sabtu je. Ahad dah ada hal lain pula, jadi saya ambil keputusan Ahad esoknya tu lah nanti saya akan gerak sendiri menggunakan subway.

Dalam perjalanan untuk ke tempat letak kereta, kami singgah di Tourist Information Center. Di situ, pekerja yang melayan saya sangat seronok sebab saya datang dengan orang Korea. Torres pun dengan bangga memperkenalkan saya sebagai rakannya. Onni pekerja di situ bertanya tentang tudung saya, dan paling mencabar apabila saya ditanya apa beza antara hijab dan burqa.
Tapi Alhamdulillah, jawapan terbaik Insya Allah saya telah berikan kepada mereka. Semoga mereka faham :)
 Volkswagen Jetta kau! umur 27, dapat Jetta. Kat Malaysia, nak bayar MyVi pun senak!
Saya memang jakun habis dapat naik kereta ni. Apabila saya cakap kereta ni hanya untuk orang kaya je kalau di Malaysia, dia kata ia sebaliknya di Korea. This is very common here. Kereta mewah- Pada mereka masih seperti Mercedez, BMW, dan Audi. Oooo. Baru saya tahuuuu.
Pemandangan kesesakan jalan di Seoul. Sama je macam di Kuala Lumpur. Sebab tu rasanya Daejeon lagi best lah!
Kesesakan lalulintas menghala ke Myeondong.
Terpaksa parking dalam hotel dan minum kopi dalam hotel tu untuk dapatkan diskaun. Hoih tak pernah mimpi nak minum kopi kat hotel yang berharga RM30 secawan. Mujur abang handsome belanja!
Ok, dah sampai Myeondong- yang sangat popular dengan barang kosmetik!
Skinfood? Tak payah cakap. Harga memang gila punya murah kalau nak dibandingkan dengan Malaysia. Tapi produk ni pada saya sama je kalau beli di Daejeon atau di Seoul sebab harga dia standard. Yang membezakannya hanya berapa guni kita akan dapat free sample dan gift.
Kami perlu berjalan sedikit dari hotel ke Myeondong. Torres pun pelik kenapa Myendong ni popular sangat di kalangan pelancong, termasuklah saya. Ces... Kemudian saya tanya dia...
"Apa yang seronok sangat Bukit Bintang di Malaysia tu sampai semua orang nak pergi sana?"
Terus dia balas
"Oh ye...Memang saya nak ke sana bulan Julai 2014 nanti"
Kan? Sama je situasinya.
Oh ya. Torres akan ke Kuala Lumpur Julai ini. Haha~

Jom, layan gambar Myeondong!
Payung. Tak beli pun sebab rasa tak berbaloi nak bawa balik Malaysia. Lepastu, sekarang menyesal tak sudah!
Ajuma ni boleh tahan juga kekwatnya. Jual cookies je pun, tapi NO PHOTO PLEASE~! Awww!
Makanan

Torres ni memang super sabarlah. Dia bukan ikut ke mana saya pergi. Tapi dia yang bawa saya masuk ke setiap satu kedai dan tungguuuuuuu je kalau saya tengah membelek-belek barang. Ya Allah... Rasa nak suruh dia mengucap Syahadah je!
Saya pula yang rasa bersalah sebab tengok dia menunggu sambil bersembang dengan pekedai. Sembang pula mestilah sembang pasal saya. Sebab setiap kali keluar je dari kedai tu, pelayan kedai tu akan senyum sambil pegang-pegang tudung saya dan mereka beri free gift juga. Ha itu saya suka!
Kosmetik memang melimpah-limpah di sini. Tapi saya nasihatkan kepada yang berhajat untuk membeli, buatlah sedikit pembacaan dan fokus kepada produk yang well establish dan boleh didapati di Malaysia. Macam saya, produk Skinfood memang menjadi pilihan dan saya dah rancang elok-elok sebab harganya di Malaysia agak mahal.
Antara produk lain yang saya suka adalah Nature Repblic. Cerita Skinfood ni kena ada entri lain lah~
Lebih kurang 2 jam berjalan, hari pun dah malam. Tapi rasanya masa tu baru 5.30 petang. Jadi saya dibawa makan malam di sekitar Myendong tu juga. Banyak makanan halal di situ. Jangan bimbang. Kari pun ada. saya ada ajak Torres, tapi dia cakap tak bersedia. Muahaha!
Jadi saya raikan dia dengan ikut cadangan dia. Makan seafood pun tak salah. Saya pun suka. Jadi dia bawa saya ke satu restoran yang agak ekslusif. Bila pelayan tu nampak Torres sebagai warga tempatan bawa pelancong, kami terus dihantar ke tingkat atas sedangkan orang lain kena beratur panjang. Dia cakap memang budayanya macamtu! Mereka sangat menghormati pelancong :)
Jom layan gambar makan malam pula. Sekali lagi, saya tak ingat apa nama menu ni, tapi sedap! Mula-mula memang ngeri je tengok raw squid dalam hot plate tu, tapi rupanya kita kena goreng sendiri.
Daun hijau ni macam daun sirih, tapi rasa mint sikit. Di tengahnya diletakkan telur ikan.
Menu ni rupanya pedas. Kesian Torres. Tapi katanya menu ni popular di kalangan wanita Korea dan dia tak faham kenapa orang perempuan Korea suka pedas. Dia suruh saya tengok sekeliling restoran ni...Memang penuh dengan orang perempuan!
Raw squid yang saya paksa Torres untuk masak sampai saya boleh makan.
Siap makan....perjalanan pulang. Dia offer lagi kalau saya nak ke mana-mana. Tapi saya rasa tak selamat juga walaupun Seoul memang happening sampai malam. Saya pilih untuk ke hotel. Dia macam pelik. Saya tahu dia baik dan nak hiburkan saya yang datang dari jauh. Tapi saya yang takut. Lagipun esok saya memang nak gerak sendiri.
Akhirnya dia bawa saya jalan sikit lagi, teman shopping, dan pusing-pusing bandar Seoul dan terus ke hotel.
Tapi saya puas hati. Saya lama di Myeondong dan beli banyak kosmetik dan Torres pun layankan aje. Wuhu!
Banyak tempat yang dia bawa, tapi kami hanya lalu je dan tak singgah. Bagus juga sebab nak singkatkan masa. Saya rasa saya dah perlukan hotel untuk berehat. Hahah!
Suasana malam ni Myeondong
Menghala ke tempat letak kereta
Hotel saya agak susah nak cari, sebab dia memandu. GPS tak membantu sebab banyak terlindung dengan bangunan-bangunan tinggi. Tapi dia ni kan memang happening...Kalau agak-agak sesat tu, dia boleh melencong sekejap di mana-mana kawasan menarik.

Bila sampai, sebenarnya dekat je. Sangat dekat dengan subway juga. Memang tak takutlah jalan seorang nak ke subway. A 3-minute walk from Gwanghwamun Subway Station (Line 5, Exit 1).

Sekali lagi Torres yang uruskan daftar masuk saya. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan sebab pihak hotel sudah ada rekod tempahan saya dan cuma perlu buat bayaran KWN10800 dan terus dapat kunci.
Paling buat saya teruja, bilik saya dinaiktaraf menjadi twin sharing iaitu hanya dua orang sebilik berbanding sebelum ini empat orang sebilik! Ohhhhhh!
Bilik dia comel je. Tapi kemas, bersih dan selesa :) Dapat tuala kecil, sabun mandi dan set ubat dan berus gigi. Ok la kan~Cuci muka pun pakai gift pack dari Skinfood yang dibeli tadi je.
Ini katil yang satu lagi. Saya tak ambil katil ni sebab tinggi dan berada di ruang yang sedikit terbuka. Pekerja tu cakap rakan sebilik saya ni orang Korea dan dia akan sampai dalam pukul 8 malam.
Siap ada meja kopi yang sangat comel. Bilik ni memang elok-elok untuk kami berdua sahaja. Ada ruang sikit untuk saya solat.
Lebih kurang jam 8 malam, masuklah pekerja tadi dengan seorang gadis sebaya saya. Oh, dia ni lah yang akan menginap dengan saya dan dia memperkenalkan dirinya sebagai Lisa dan bekerja di Busan. Dia pun datang ke Seoul untuk melancong. Dia belajar bahasa Inggeris di Canada jadi perbualan kami menjadi hebat. Dia juga sangat peramah dan kami tidak mengambil masa yang panjang untuk menjalinkan persahabatan. Dia juga tidak ada masalah malah gembira dapat mengenali Muslim dari Malaysia. Katanya, semasa di Canada dulu, dia ada ramai kawan Muslim dari Indonesia, Thailand dan Arab Saudi. Kami bersembang tentang banyak perkara sehingga saya yang terpaksa minta izin untuk tidur sebab terlalu penat.
Hostel WOW. Highly recommended for solo traveler macam saya :)
Hari pertama baik-baik saja. Bagi saya, paling penting kalau jadi solo traveler ni kenalah buat persiapan lebih sikit.
Antara tips bagi rakan-rakan Muslimah yang ingin mencabar diri sendiri dengan meredah Seoul bersendirian:
[1] Gunakan teknologi seoptimum mungkin. Install aplikasi subway route dan kamus Korea. Insya Allah sangat membantu, sebab saya pun buat benda yang sama.
[2] Kebanyakan tempat di Korea ni ada wifi percuma. Jadi senang nak kemaskini update FB atau nak cari apa-apa info di internet.
[3] Untuk menikmati internet dengan lebih selesa, carilah Lotteria- pesan squid burger- duduk dan makanlah sambil melayari internet.
[4] Untuk rakan Muslimah, anda boleh solat di nursing room yang banyak terdapat di tempat-tempat awam seperti stesen subway. Selalunya ada tanda botol susu. Solatlah di situ. Ibu-ibu di Seoul tak akan pukul anda dengan botol susu bayi mereka.
[5] Orang Seoul sangat peramah. Layan mereka dengan bersopan santun kerana mereka akan melayan kita dengan baik juga. Kalau di stesen subway, bagi ruang kepada warganya yang lebih berusia. Mereka akan sangat menghargai anda.
[6] Kalau jumpa Malaysian, senyumlah. Kita di negara orang. Mesti seronok dapat jumpa 'adik-beradik' sekampung kan? Lagipun Seoul ni 'kecil' je. Hari ni jumpa dekat Insadong, esok jumpa dekat Itaewon pula. 
Bergerak sendiri, saya menggunakan bantuan macam-macam aplikasi. Biar nampak bodoh, asalkan jangan memang bodoh. Kalau dah tak tahu sangat, bertanyalah atau pergilah ke tourist info center.
Yeay cerita hari pertama di Seoul sudah selesai. Ya ampun punyaaaaa lah panjang entri ni. Jangan bosan, ya!
Hari kedua akan bersambung selepas ini, sebaik saya buka mata pada pagi 27 Oktober 2013 di Hostel WOW.
Tunggu!
Salam Rindu Seoul, 
Dhiya

4 comments

  1. Ya Allah bestnya !!! dan yang penting, Mr. Lee sangat hensemmmmmm !!! Melting doh tengok dia :D *kirim salam dia .. ahak3 ..

    ReplyDelete
  2. Hai aniesa,
    Mr. Lee ni dulu akak tak herankan sangat pun masa zaman belajar. tapi masa jumpa kat korea dulu, baru akak rasa ohhhh aku pun dah jatuh cinta dengan mamat koreaaa! Hahaha. ok nanti akak sampaikan salam tu... :0

    ReplyDelete
  3. Kak Dhia, omo omo. Mr. Lee. ahahak. melting kejap.. next year maybe saya nak planning ke korea, dgn adik lelaki saya. harap-harap dia dapat ikut. kalau tak, solo lah saya. tapi ada kawan-kawan dekat korea mcm mr.lee tu jugak. hehe.. i will keep this blog as reference.. hehe

    ReplyDelete
  4. Hai Alia Farhana, kalau tahun depan..Insya Allah akak akan ada di sana. Akk bercadang nak sambung pengajian di sana, di universiti y akak buat attachment dulu. Doakan ye :)
    Seoul senang nak hidup. Boleh jumpa ramai orang kita. Makan pun senang. akak dulu duduk Daejeon, selatan Seoul lagi..mcm melaka ke johor la dari KL. Walau pun agak sukar, tapi tempat2 pelancongan di Daejeon sangat best. boleh baca entri2 korea akak k...email akak: diahalida@gmail.com.

    ReplyDelete