Hobi Baru


Bismillah

Kucing?
Undefined.

Tak tahulah sejak bila mula jatuh sayang dengan dia ni. Tak dapat dipastikan secara khusus sejak bila saya mula berminat dengan haiwan peliharaan ni.

Manjanya dia sampai boleh dibawa masuk ke bilik. Tapi as a precaution, memang tak boleh dibiasakan. Nanti kalau dah terbiasa, silap-silap bileh hijack saya.

Kucing ni asalnya baby kucing yang mendatang dan membesar di stor belakang rumah emak. Atas rasa belas kasihan, emaklah yang jaga dia siap beri makan minum. Lama-lama dia jadi jinak dan berani turun ke kaki lima dapur dan bermain di situ.
Sampai satu tahap, kami sedikit demi sedikit beri dia ruang di dapur untuk tidur pada waktu malam. Dah lama rasanya tak ada kucing peliharaan macamni. Seingat saya, dulu masa kecil memang ada. Siap tidur, mandi pun nak sekali :p

Nabihalah budak paling seronok membela kucing ni. Biar. Biar dia dididik dengan rasa belas kasihan ibrah dari membela haiwan kesayangan Rasulullah ini. Saya pun suka :)
Kadang-kadang, nilai seseorang tidak semestinya diukur pada ketinggian tahap pendidikannya. Cukuplah kita melihat bagaimana seseorang ini menyantuni mahkluk lain.
Mudah :)

Salam sayang,
Dhiya

3 comments