Di Ambang Kemerdekaan: Doa Untuk Malaysia


Bismillah

Malaysia akan meraikan ulangtahun kemerdekaannya yang ke 57. Alhamdulillah. Terima kasih emak abah dan guru-guru yang banyak menyampaikan ilmu tentang momen sejarah ini. 
Kalau dikenang-kenang balik, kemerdekaan bukanlah sesuatu yang mudah untuk dicapai. Pemimpin-pemimpin terdahulu membayarnya dengan air mata dan darah demi kesenangan anak-anak masa kini.

Kalau kita belum merdeka, perjuangannya dapat kita lihat sebagaimana apa yang sedang terjadi di Palestin. Ya, itulah real time fight for freedom yang masih berlaku hingga hari ini.

Dalam momen kesedihan Malaysia kini, saya secara peribadi amat terkesan dan agak beremosi dengan tanah air bertuah ini. Betapa pemimpin kita bekerja keras (regardless of politic issues) untuk memastikan Malaysia mampu menjadi sebuah negara yang mampu memberi kepada seluruh isinya.

Sebagai seorang Muslim juga, adalah menjadi kewajipan kita untuk menyayangi dan menyemai semangat patriotik terhadap negara (watan) yang merupakan sebahagian dari pecahan nilai iman. Oleh itu, sama-samalah kita mendoakan agar negara ini terus aman, selamat dan melahirkan anak bangsa yang terus bersemangat dan tidak sekali-kali hanyut dengan arus dunia.

Doakan juga-
Agar Malaysia terus teguh dan stabil dari segi politik, ekonomi dan sahsiah. Esok lusa semoga kita dapat lihat ramai lagi anak Malaysia mampu berdiri di persada dunia. Insya Allah :)

Selamat hari merdeka, Malaysia :)

Salam sayang, 
Dhiya

1 comment

  1. salam

    selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 57. semoga negara kita kekal aman. Amin.

    ReplyDelete