Peluang Menulis


Alhamdulillah.

Hari ini hari Rabu, saya berpeluang untuk menulis!

Sepatutnya saya perlu menghadiri mesyuarat pada jam 7.30 malam. Bayangkanlah...Kalau pukul 7.30 baru nak mula. Pukul berapa baru tamat? Atas dasar keselamatan, saya 'dilepaskan'. Tapi sepanjang hari ini memang penat saya dibuatnya. Macam-macam persediaan diperlukan. Itu dan ini semuanya perlu ready!

Di rumah, saya seorang. Hu. Seronok juga sekali sekala diberi privasi sebegini. Mereka semua entah ke mana-mana, saya tidak pasti. Yang jelas saya senang sekali sekala begitu.

Elis ke Johor petang tadi. Jadi tak adalah teman bersembang setia saya. Maka peluang yang ada mestilah digunakan sebaik mungkin, terutamanya untuk Dari Diri Dhiya~

Sms yang menakutkan

Tadi saya menerima sms dari Elis:

"Kepada sesiapa yang menggunakan highway Karak ke Gombak (dan sebaliknya) semasa hujan, diminta pandu perlahan bermula dari Karak ke Bentong (dan sebaliknya) kerana ada pihak yang khianat dengan meletakkan minyak di atas jalan raya di kawasan Sg. Dua. Petang ini sahaja terdapat 15 buah kereta berpusing dan hilang kawalan. Minta sebarkan kepada saudara dan sahabat..."

Meremang pula saya dibuatnya. Saya paling ingat kawasan Sg. Dua kerana di situlah ada cabang simpang balik ke Temerloh samada melalui Lebuhraya Pantai Timur atau melalui jalan lama.

Tiba-tiba saya jadi takut pula untuk pulang. Tak kisahlah memandu sendiri atau menaiki bas. Aduh! Semoga Allah pelihara perjalanan saya. Amin.

Kepada yang terbaca pesanan di atas, kongsikanlah dengan orang yang tersayang.

Balik kampung

Ini berita paling penting. Balik sempena cuti umum Awal Muharram, balik melihat wajah emak dan abah, balik menatap anak-anak serta balik untuk sebuah perjuangan.

Sungguh minat yang diasuh oleh emak dan abah ini sekarang telah menjadi sebahagian dari darah daging saya. Biarpun masih kekal sebagai seorang gadis yang biasa-biasa sahaja, tapi saya masih minat dengan bidang yang satu itu.

Semoga Allah memberkati emak dan abah. Ilmu bermanfaat itu akan terus-menerus menjadi nadi mereka. Amin. Terima kasih emak, terima kasih, abah!

*****************************
Malam makin lewat. Perjuangan esok entah apa yang menanti. Semoga Allah mudahkan urusan saya esok dan pada hari-hari seterusnya. Jumpa nanti!


No comments