1.11.11


Wah. Sudah melangkah ke bulan November rupanya!

Memang. Memang cepat masa berlalu. Sudah banyak kali saya ulang mesej yang sama untuk ingatan saya dan kita semua. Alhamdulillah, masih bernafas hingga ke detik ini. Di saat ada insan lain yang berperang dengan kesukaran, saya diberi peluang untuk bergerak dan tersenyum. Apalah sangat ujian yang secebis kalau nak dibandingkan dengan insan lain yang lebih malang.

Banyak peristiwa yang berlaku sepanjang bulan lepas (baca= semalam). Ada ketawa, ada menangis. Jalan juang yang saya hadapi sekarang tidak mudah. Motivasi diri perlu hebat. Kadang-kadang jatuh tersungkur juga. Tapi benarlah, Allah tak akan memberi sesuatu di luar kemampuan saya. Telah terbukti sebenarnya. Cuma saya manusia yang tidak peka dan selalu lupa~

Kadang-kadang terdetik dalam hati: " Kenapa aku bernasib sebegini, tidak bernasib seperti mereka? "
Aduh, sungguh saya hambaNya yang kurang bersyukur! Entah- entah mereka itu pula berfikir alangkah baiknya jika bernasib seperti saya. Bukankah itu tak bersyukur namanya? Allah!
Tetapi bisikan 'nakal' itu selalu ada lawannya. Saya selalu memujuk hati dengan kata-kata positif. Apa yang Allah berikan untuk saya ketika ini adalah apa keperluan saya sekarang. Tak kurang, malah mungkin sedikit lebih untuk dibuat awasan. Kalau saya mendapat apa yang lebih bukan pada detiknya, pasti saya terus hanyut dan lemas dalam dunia-yang-serba-sempurna. Allah tahu yang terbaik!

::Bersyukurlah::

Yakinlah. Mari kita belajar bersyukur dengan meletak redha dan ikhlas. Kelak Allah pasti akan menilainya dan memberi balasan yang setimpal atas mujahadah ini. Mungkin nanti, Allah akan izinkan juga saya mengecapi apa yang dihajatkan. Jalan juang itu memang pahit, tapi buahnya manis memberi nikmat.

"Jika kamu bersyukur nescaya Aku tambah nikmat dan jika kamu kufur sesungguhnya azab-Ku sangat berat."(Surah Ibrahim, ayat 7)

p/s: Motivasi diri. Dari diri untuk diri

No comments