Kenduri Di Desa


Lama entri ni tertangguh. Asyik bekerja, bimbang betul kalau memori ini tak tertulis langsung.

Ahad lepas bersamaan dengan 13 November 2011, keluarga kami telah mengadakan satu kenduri kecil bersempena dengan ibadah korban yang dibuat pada minggu sebelumnya. Alhamdulillah kali ini rezeki akak dan anak-anaknya untuk ibadah yang satu itu.

Agak memeningkan kepala juga kerana Sabtu 12 November itu saya bekerja malah lebih teruk terpaksa menunggu sehingga petang. Ralat juga saya dibuatnya. Mana hendak pulang dari tempat kerja, mana hendak ke stesen bas mengejar diri menuju ke desa. Saya biasalah, air mata cepat tumpah apabila berkait hal keluarga.
Tekad dengan niat, saya memberanikan diri untuk berbicara dengan senior saya dan Alhamdulillah saya dilepaskan awal. (Pukul satu petang masih awal kan?) Itu pun bos di atas seperti tidak puas hati dengan saya. Ah. Tak mahu pandang belakang lagi. Saya angkat beg, clocked out dan terus pulang!
Perjalanan saya benar-benar dimudahkan. Sedari meredah lautan manusia yang ramai di kawasan Masjid Jamek hinggalah membeli tiket di stesen bas, semuanya lancar tanpa masalah.

Saya tiba di rumah jam 6 petang Sabtu. Kanopi sudah terpasang di halaman rumah. Ruang dalam rumah sudah lapang dan siap dibentang tikar. Dapur sudah penuh dengan bahan-bahan memasak. Oh. Seingat saya, kali terakhir suasana seperti ini adalah sewaktu majlis perkahwinan akak 10 tahun yang lalu. Saya rindu, dan air mata pasti merintik lagi!
Biha lah orang yang paling teruja. Katanya ada pengantin dalam rumah ni. Padanya, asal ada kenduri sedemikian maka kenduri pengantinlah ia.

--Uh anak kecil. Kalau kamu mengerti apa isi kehidupan ini, pasti kamu akan tahu apa nilai perjuangan ibumu--

Malamnya saya menolong emak membentang tikar di luar rumah. Budaya rewang masih ada di sini. Jadi kami perlu menyediakan tempat untuk jiran tetangga yang datang menolong dan duduk sambil membuat kerja-kerja seperti mengupas bawang, kentang dan bahan masakan lain.
Syukurnya, cuaca sangat elok tanpa tanda-tanda akan hujan. Malam itu banyak memori yang hinggap dalam fikiran saya. Hanya saya, mungkin emak juga.

**********************
Ahad 13 November 2011

Rumah ini didatangi jirang seawal 7.30 pagi. Inilah yang paling mahal dalam hidup bersama di kawasan kejiranan kecil ini. Nilai kebersamaan masih ada malah sangat teguh menjadi paksi hidup bermasyarakat. Di kota mega bagaimana? Masih adakah nilai ini?

Mak Cik Ani: "Dhiya, berapa orang rombongan nak datang ni?"
Saya: "Rombongan apa?"
Mak Cik Ani: "Eh budak ni, mak cik tanya kamu. Kenapa kamu tanya makcik balik?
Saya: "Betullah...Dhiya tak faham ni."
Mak Cik Ani: "Iyalah...Berapa orang rombongan yang datang untuk majlis bertunang kamu ni?"

Saya tak tahu ini jenaka atau apa. Tapi saya sangat terkejut kalau jiran-jiran tidak maklum akan tujuan kenduri yang diadakan hari ini. Boleh cakap apa jenis kenduri pun, tapi yang pasti bukan kenduri bertunang saya. Mak Cik Ani kelihatan sangat 'nakal' dengan soalan yang diajukannya itu. Emak pula selamba sambil menahan senyum simpulnya. Oh? Dah dekat ke?

Matahari mula naik. Jemputan qariah masjid mula hadir dan majlis dimulakan dengan tahlil ringkas. Selesai semuanya, jamuan pun bermula. Seronok melihat tetamu menjamah makanan yang ada. Rezeki yang ada kita kongsi bersama, Insya Allah.

Petangnya setelah selesai majlis, saya menolong abah mengemas halaman rumah. Uuu, boleh tahan penatnya. Tapi puas sebab melihat jiran-jiran datang dan pulang dengan buah tangan yang dikirim. Lauk pauk juga habis untuk dijamu. Jadi saya dan abah tak perlu fikir banyak sangat- Kami hanya membasuh periuk yang kosong!

Jam 6 petang, saya bersiap-siap untuk pulang ke KL. Ya, saya pulang pada hari yang sama kerana esoknya (Isnin) adalah hari bekerja. Tiada pilihan lain, saya pulang ke kota mega dengan memandu Baby-K saya. Itu lebih baik daripada membeli tiket bas dan terpaksa pulang ketika majlis belum selesai. Terima kasih abah kerana percaya dan sudi 'melepaskan' Dhiya untuk kali keempat memandu ke KL!

Saya tiba di KL di saat hampir seluruh warganya sudah nyenyak tidur. Saya pun bersiap ala kadar untuk bekerja esok, dan terus tidur kepenatan. Tak sempat fikir apa-apa pun melainkan syukur kerana apa yang dirancang baik semuanya.

Maaf kepada rakan-rakan yang tidak terjemput. Ada yang dijemput, tapi tak boleh hadir pula. Nak buat macamana kan...Insya Allah ada rezeki lain nanti, kita akan berkumpul lagi. Terima kasih sekali lagi jiran-jiran yang membantu. Semoga ikatan kejirananan kita utuh sampai bila-bila. Benarlah, desa permai itu memang tempat yang mendamaikan!

p/s: Maaflah, masih belum ada gambar dalam Dari Diri Dhiya ni...


No comments