Mesej untuk bos (Siri 2)


........................

Sambungan

........................

Leaders have to demonstrate their openness and receptiveness towards creativity in the workplace. By their example, the culture of creativity will then be embraced and carried out throughout the organisation.
If at all possible, build a team with diverse backgrounds, talents, personalities, and cultures. The cross-pollination effect of diversity within the group may spur a wealth of new ideas.
Learning new things or acquiring new skills can inspire and increase our capacity to be more creative. Organising learning sessions on issues outside of the normal field or industry can be fruitful for the imagination.
A more systematic way of promoting creativity in the workplace is to set up innovation teams. Each innovation team can be tasked to come up with ideas, such as on how to improve a particular aspect of work processes.
Criticism or cynical attitudes kill creativity. Responses like – “This is impossible!” or “This has never been done before!” and other similar comments emanate from closed minds. Resistance can destroy ideas and stifle creative culture, and should be avoided.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Kita sebagai pekerja pun janganlah mengada sangat pulak~

TAHU dan MAHU bekerja.
Bukan tunggu arahan dan hanya bertindak bila terima arahan. Belajar untuk survive dan lebih resourceful. Masalah bukan untuk dihindari, tapi untuk dihadapi.

Kurangkan sikap bodoh sombong yang menjadikan kita (terutamanya orang Melayu) terus terkebelakang. Banyakkan bertanya dan enjoy untuk tahu perkara baru. Pupuk rasa dengki yang positif apabila melihat orang lain boleh melakukan sesuatu dan kita pun harus terinspirasi untuk melakukannya.

Kurangkan juga sesi sembang kedai kopi atau kedai mamak. Banyak makan dan banyak minum tu memang dah satu hal. Banyak dosa pun iya juga. Semak balik diri kita- Mahu makan nasi (wang gaji) atau makan api (neraka)
Apa yang saya cakap adalah apa yang saya nampak. Bukan seorang dua di sini yang masuk kerja jam 9.05 pagi, letak beg kemudian turun ke kedai mamak di tingkat bawah untuk mengeteh~
Sampainya hati mereka untuk bersikap begini...

Saya yang menulis pun bukanlah baik sangat. Tapi In Shaa Allah, setakat ini saya tahu lagi menilai semua itu. Pesan emak, biar sikit wang yang dibayar, asalkan berkat dan tidak menjadi beban yang berat untuk dibawa menghadap Tuhan kelak.

Untuk rakan-rakan sekerja, kita mungkin tidak puas hati dengan sistem yang bos kita implemenkan, tapi di sisi baiknya- Inilah peluang untuk kita perbaiki diri sendiri. Betul tak?

Salam Jumaat, waktu rehat
Dhiya Dahlia

No comments