Petunjuk Hati


Beban kerja di pejabat terlalu menghimpit jiwa. Pernah sekali saya tersentak dengan suara tinggi dari sesorang di tempat kerja. Berapa kali saya menangis dan tersungkur di tikar sembahyang mengadu lara denganNya. Saya sangat perlukan cuti untuk merehatkan jiwa. Sungguh!

Akhirnya cuti yang diidam-idamkan hadir juga.

*******************

Saya berpeluang menginap di sebuah hotel yang menghadap pinggir laut sebagai pemandangan luarnya. Saya gembira.
Suatu petang sedang asyik bersuka ria di tepi laut, saya didatangi ketakutan yang tak pernah saya sangka akan hadir di depan mata.
Ombak sedang bergulung-gulung tinggi menghala ke pinggir pantai. Airnya hitam pekat dan panas membawa haba. Ya Allah. Saat itu saya hanya fikirkan kematian kerana saya tidak nampak peluang untuk saya menyelamatkan diri. Saya mengucap kalimah syahadah berkali-kali sambil mengharapkan biarlah kematian yang ditakdirkan ini kematian yang baik.
Ombak itu semakin dekat. Saya ikhtiarkan juga memanjat sebatang pokok yang telah mati hingga ke hujung pucuknya yang kering. Saya tak sanggup melihat ombak itu semakin hampir dengan saya. Saya tahu kematian ada bersamanya!
Di mata saya terbayang segala dosa yang tak terampun, hutang yang tak terlangsai dan tanggunjawab yang tak tertunai. Allah, kesalnya saya!!! Waktu itu saya sedar yang air mata sudah tidak bermakna lagi. Semuanya sudah terlewat.

Dush!!!

Ombak jahat sudah menghempas pantai. Ajaibnya saya masih kekal di atas pokok kering itu tanpa basah walau sedikit pun. Saya lihat sekeliling- Semuanya sudah ditenggelami air. Saya lihat ada hamba Allah yang berdiri dalam air pada paras pinggangnya. Saya memberanikan diri untuk turun. Ya, air di paras pinggang saya sahaja. Pelik.
Saya pandang ke belakang. Ombak masih bergulung-gulung di tengah laut menuju ke pantai. Tetapi setiap kali ia menerjah pantai, tidak ada apa-apa yang berlaku melainkan air tetap di paras pinggang saya. Gulungan ombak ini bukan sekali dua. Wajah ngeri itu berulang-ulang hampir berbelas-belas kali mengancam untuk menghempas pantai. Saya tetap kecut perut!

Hampir beberapa jam, semuanya kembali seperti sedia kala. Saya penat memikirkan maut yang begitu hampir dengan saya tadi. Allah, Allah!
"Aku belum mati! Alhamdulillah!" Saya menjerit gembira.

************************

Ya. Ini bukan cerita yang direka-reka. Inilah mimpi ngeri yang menyambut kepulangan saya ke desa cuti kali ini. Saya duduk termenung selepas Subuh memikirkan mimpi yang dialami awal pagi ini. Dasyat sungguh detik itu. Tak tergambar dengan kata-kata. Saya tak mampu menghadapinya dalam dunia nyata. Detik kematian sungguh menakutkan.

Ya Allah...Cukuplah ia hadir di dalam mimpi. Jangan uji kami dengan bebanan yang berat di luar kemampuan kami.

Saya tidak pasti apakah maksud di sebalik mimpi tersebut. Tetapi pasti ada terselit peringatan dan teguran atas sikap dan perlakuan saya yang banyak tempang. Allah...Terima kasih atas mimpi yang menginsafkan ini. Saya dalam langkah mengislahkan diri. Bantulah!

* Saya masih bercuti di kampung. Sengaja mahu bercuti panjang kerana saya mungkin tidak ada cuti hingga pertengahan bulan Mei. Nikah kahwin sahabat handai dan saudara mara yang mengundang semuanya terpaksa diletak dalam status pertimbangan. Sibuk sungguh saya mengejar dunia yang kosong ini. Semoga Allah tidak membolak-balikkan hati saya dengan bermacam-macam dugaan dunia. Tsabat dan tetaplah ia ampuh di tempat yang tetap dan teguh sepeti kukuhnya Bukit Uhud!

p/s: Masih termenung

2 comments

  1. Dayah..aku pernah dpt mimpi same mcm ko..then aku tnye pndpt sorg ustaz,ustaz tu ckp..bila kite mimpi air,mknenye rzeki..tp dlm klu bentuk ombak kuat,kite akn diduga dulu sblum dpt rzeki tu..ape2 pn keep praying ye dear fren..:)

    ReplyDelete
  2. Olin...thanks for the idea. Baik atau buruk yang datang, semoga aku tabah dan tak mudah rebah. amin. sekarang pun sedang diuji. cuba untuk senyum...akan senyum...

    ReplyDelete