Jangan

Bismillah...

Saya tidak pasti bagaimana untuk saya hadapi semua ini. Ujian yang dihamparkan adalah terlalu sakit hingga meremukkan hati. Kekecewaan yang didatangkan terlalu sakit untuk dihadapi.

Saya memang bukan seorang manusia yang sempurna. Tapi itu bukan ertinya perilaku dan kata-kata saya boleh diputar belitkan maksudnya.

JANGAN

Jangan Berdalih dalam Soal Hati
Jadilah diri sendiri. Jadilah seorang yang berani. Berdalih dan mengelak soal hati hanya akan menyakitkan jiwa dan tak boleh dikongsi dengan orang lain. Sedalam mana pun ia tersimpan di hati, Allah Maha Mengetahui apa yang tersembunyi. Berhentilah mendustai diri sendiri!

Jangan Beralasan dalam Usaha
Takkan datang sesuatu perkara tanpa usaha. Berhentilah menjadi tin kosong yang berbunyi kuat tanpa isi apa-apa. Allah Maha Tahu berapa nilai usaha yang kita letakkan demi apa yang kita dambakan. Usaha yang tak perlu dihebohkan, tetapi cukuplah diniatkan dengan hati yang penuh pasrah dan menyerah padaNya. Kita tidak tahu apa yang Allah mahu berikan kepada kita. Tetapi kita tahu yang Dia tidak akan memungkiri janji dengan hambaNya.

Jangan Merungut tentang Rezeki
Jangan mengeluh terhadap rezeki. Berhentilah merungut tentang rezeki yang sepicing dan sering tidak mencukupi. Ketahuilah rezeki bukan dalam bentuk wang ringgit semata-mata. Kebahagiaan, ketenangan dan kesihatan juga adalah sebahagian rezeki yang diturunkan atas izin Allah kepada kita.
Mesti selalu ingat: Kalau kita bersyukur, Allah akan tambah nikmat kepada kita. Sebaliknya kalau kita kufur, nantikanlah azab Tuhan yang sangat berat. (Surah Ibrahim, 7).
Yakinlah, rezeki Allah datang dari banyak arah!

Jangan Mudah Memberi Harapan
Ketahuilah harapan yang diberi membuatkan seseorang menunggu dan terus menunggu?
Jangan khianati kepercayaan orang lain dengan memberi harapan palsu. Jujur dan teluslah andai tidak mampu untuk menunaikan janji yang dipatri. Tidak hina malah tidak celaka orang yang bercakap benar tentang soal ruang dan peluang memenuhi harapan. Tidak!

Jangan Tunggu Lama-Lama
Kita tidak tahu bila ajal kita akan tiba.
Bekerjalah seakan-akan kamu hidup untuk selama-lamanya di muka bumi ini. Beribadatlah seakan-akan kamu akan mati esok hari.
Jangan tunggu lama-lama untuk berbuat kebaikan kerana Allah tidak bertangguh dalam menilai amalan kebajikan.
Jangan tunggu lama-lama untuk bertaubat dan berubah kerana Allah sentiasa membuka pintu taubatNya sebelum Kiamat.
Jangan tunggu lama-lama, nanti diambil orang!

*************************
Bertabahlah. Yakinlah Allah sedang membelai hati sedih ini dengan belaian sabar dan penuh dengan hikmah. Yakin, yakinlah! :)

p/s: Optimis, jangan pesimis!

No comments