Selamat Bercuti!


24 Disember 2011.

Jam 6 pagi, saya sudah bangun dan bersiap-siap. Ada misi besar yang perlu dilaksana. Sebaik bos mengumumkan hari ini adalah hari cuti rasmi, sejak malam tadi saya sudah 'berpesta' sakan. Huu!
Selesai solat subuh, saya mula bersiap sedia- memandu sejauh lebih kurang 187 kilometer untuk pulang ke desa.
Pukul 6 pagi sudah gigih turun ke bawah sambil membawa beg-beg yang banyak tu. Sungguh, macam nak pergi haji! Selesai semuanya, saya masih di rumah. Seperti ada sesuatu yang mengikat saya untuk tidak turun dan memulakan pemanduan.
Lebih kurang jam 7, barulah saya turun ke bawah, itu pun masih berlengah-lengah melencong ke kedai berhampiran untuk membeli sarapan.

"Adik, adik kerja selalu lalu kat tangga tu ke?" Tanya pemilik kedai tersebut sambil memuncungkan bibirnya ke arah satu suduh di hujung kawasan perumahan.

"Ye." Saya menjawab pendek sambil tangan mengisi bekalan.

"Abang nak nasihatlah...hati-hati bila keluar nak pergi kerja tu. Baru tadi ada kejadian ragut kat situ."

Saya tergamam dan terus memalingkan muka ke tangga tersebut. Allah. itulah tempat yang selalu saya lalui untuk mendapatkan tren ke tempat kerja.

"Baru sangat ke?"

"Ye dik. Adik masuk kedai ni, abang baru balik dari kejar peragut tu. Tapi tak dapat. Kesian adik yang kena ragut tu. Dia pergi jugak kerja sebab terus nak buat laporan polis."

Selesai membuat bayaran, saya terus melangkah laju ke kereta. Gusar juga hati kerana tempat letak kereta masih sunyi. Iyalah, sudahlah hari Sabtu. Renyai-renyai pula. Siapa yang mahu bangun awal?

***************************

Pemanduan hanya bermula pada jam 7.30 pagi. Tak mengapalah. Biar lambat, asal selamat. :)
Saya memilih untuk melalui jalan lama Lanchang. Bosan rasanya kalau memandu melalui LPT sebab jalannya yang lurus dan beralun-alun. Biar pula memandu di jalan kampung tu. Dapat juga menghirup udara segar sambil berangan jauh. Eh~

Sampai di Temerloh, saya berhajat untuk masuk ke tengah bandarnya. Sedikit malang, banyak jalan di bandar itu ditutup untuk memberi laluan kepada pertandingan lumba basikal yang meliputi sebahagian besar Bandar Ikan Patin tersebut. Saya terperangkap. Sedih!

Atas bantuan seorang polis, dia telah sudi membukakan jalan 'khas' untuk saya dan menunjukkan jalan pintas untuk ke destinasi. Huhu! Terima kasih encik polis.
Ah...Itu pun setelah jenuh buat muka kesian sambil cakap datang dari Kuala Lumpur jam 7 pagi.

***********************
Setelah melalui perjalanan yang mencabar, akhirnya saya tiba juga ke rumah. Hujan rintik-rintik ini memang menggamit memori. Teringat ketika masih kecil, saya selalu melihat rakan-rakan sebaya riang bermain dan berlari dalam hujan. Sedang saya- teringin, tapi emak sangat tegas dengan prinsip keibuannya. Saya tak akan sewenang-wenangnya 'lepas tali' untuk ke mana-mana.
Tapi hari ini semuanya telah berubah. Emak dan abah 'mengikat' saya dengan 'tali getah'- Sejauh mana saya pun saya pergi merantau menuntut ilmu atau mencari rezeki, saya pasti akan kembali pulang ke pangkuan mereka. Hati ini betul-betul terikat dengan mereka. Allah, ilhamkan pada saya bagaimanakah cara mereka mendidik saya sewaktu saya kecil dahulu! Semoga saya dapat mewarisinya untuk anak-anak saya kelak. Insya Allah!

Masakan emak memang yang tersedap. Demi Allah, memang sedap!
Selesai makan, saya bercadang untuk membasuh baju yang dibawa khas dari kota mega. Maklumlah, di sana tak punya ruang yang cukup untuk membasuh dalam skala yang besar seperti minggu ini.
Tapi dek kerana hujan yang ligat menyakat, buat pertama kalinya saya tekad untuk menghantar baju-baju saya pada majlis lepas ke dobi!
Nasiblah~ Sekilo = RM 3. Asalkan baju saya berbasuh dan kering sempurna!

*************************
Seronok juga sekali sekala meraikan anak-anak saudara ni. Saya bawa mereka ke pasar malam dekat dengan rumah. Memang macam-macam ragam, tapi sangat melatih rasa sabar. Kamu dan kamu memang memberikan pengajaran berguna buat aunty kalian yang cantik jelita ini~ (-.-)

Dalam perjalanan pulang, saya teringat untuk menulis hal yang satu ini sejak dulu lagi- Tetapi asyik terlupa. Kali ini saya pastikan mesejnya sampai dengan jelas dan berkesan.

Saya berang betul dengan keadaan jalan besar yang menghubungkan kampung dan bandar terdekat yang sangat teruk. Di tepi-tepi jalan terdapat lubang-lubang yang sangat membahayakan keselematan terutamanya penunggang motosikal. Kereta kecil saya juga telah beberapa kali terlanggar lubang tersebut. Ngeri juga membayangkan kalau tayar meletup dan terbabas entah ke mana-mana. Na'uzubilla. Tapi itu memang pernah berlaku sebelum ini.
Semoga ada tindakan susulan dari pihak yang bertanggungjawab.
Jangan hanya dibaiki dan diselenggara bersempena kehadiran pak menteri ataupun musim pilihanraya sahaja. Itu boneka namanya.

***************************
Baby K saya pun pasti keletihan hari ini. Setelah melalui perjalanan yang jauh, terlanggar pula lubang-lubang yang menyakitkan mata dan hati. Ada beberapa masalah teknikal lain pula yang muncul. Pandai betul Baby K ni, mentang-mentang sekarang ni musim gaji...Macam-macam pula kerenah manjanya~
Nanti kita lawat pusat servis dengan Elis, ya!

****************************
Oho. Panjangnya catatan sehari penuh seorang Dhiya.
Esok masih cuti.
Mari manfaatkannya sebaik mungkin. (Baca= Mari menulis sebanyak mungkin!)

Insya Allah, saya akan cuba untuk menulis lagi dalam masa terdekat. Banyak yang nak dikongsikan. Moga ada ruang ibadat dan pahala dari hasil penulisan saya yang tak sebagus mana ini. Insya Allah.

p/s: Tunggu nanti!

6 comments

  1. berwarna-warni hidup dia:)
    apapun, happy holiday!

    ReplyDelete
  2. ehh??orang temerlohh?

    sama dengan Admin blog WADi..subhanallah

    ReplyDelete
  3. Isma: Terima kasih, Isma. Selamat bercuti juga!

    Ad-Dein: Ye, saya orang Temerloh. Bangga jadi anak pahang! :)

    ReplyDelete
  4. bandar temerloh. insya allah kalau buat gathering blogger, boleh join. huhu

    ReplyDelete
  5. bandar temerloh tu katne?TJ ke?hehe~~

    ReplyDelete