Ambang 2012


Beberapa jam lagi sebelum 2012 menjengah diri.

Saya dan dua orang lagi teman serumah memilih untuk berada di rumah sahaja. Petang tadi kami bertiga sudah melepaskan 'gian' keluar ke kota. Cukuplah kami berjalan-jalan di siang hari. Malam 'istimewa' seperti malam tahun baru ini pasti banyak risiko berbanding peluang.

Kami hanya menghabiskan malam minggu ini dengan berkapar di depan tv. Hampir semua saluran tv membuat liputan countdown tahun baru.
Secara peribadi, hingga hari ini saya masih gagal mentafsir signifikan sambutan tahun baru dan sambutan kemerdekaan yang diadakan secara besar-besaran.
Dari kaca tv, saya sudah cukup pening dan sesak melihat keadaan di Dataran Merdeka yang berhimpit-himpit dan padat dengan manusia yang datang dari seluruh pelusuk kota.
Kalau saya berada di sana, entah apa pula perasaan yang lebih teruk akan dirasa. Rimas!

Tepat Jam 12

Dari balkoni rumah, kami dapat melihat hampir seluruh penjuru Kota Mega bermandi cahaya bunga api. Sekali lagi saya terfikir- Mengapa sambutan ini perlu diraikan dengan bunga api? Bukan dengan cara lain?
(Siapa boleh jawab?)

Selepas selesai pertunjukan percuma (tanpa perlu berasak-asak di Dataran Merdeka), kami kembali ke ruang tamu dan menyambung tontonan- Konsert yang entah apa-apa pula menjadi hidangan. Di saat jam menunjukkan pukul 12 malam, kewajaran asasnya adalah untuk berada di rumah dan bersiap sedia untuk tidur. Namun saya 'kagum', masih ramai yang mampu bertahan hanya untuk hiburan-hiburan membingitkan telinga seperti itu.

Teringat satu status Facebook dari Saifulnang yang ditulisnya sebentar tadi:

"Malam ini mungkin beribu2 benih anak haram akan ditanam. Di manakah anak gadis anda?"

Ringkas, tapi padat. Intipatinya mudah- Upacara seperti ini lebih banyak mudarat berbanding faedah. Titik.

Dua orang kawan serumah saya ini bukan calang-calang orang. Seorang pendidik, dan seorang lagi lulusan kejuruteraan. Topik perbincangan kami sealiran- sama pendirian untuk menolak dan tidak menyokong sambutan dengan cara yang satu ini.
Untuk pertama kalinya, saya dapat tahu ada sambutan tahun baru yang jauh berbeza diadakan di Shah Alam. Atmosferanya penuh dengan pengisian agama. Unik. Moga sambutan kemerdekaan nanti, akan ada satu lagi sambutan serupa untuk saya cuba ikuti.

Sudah Januari 2012

Selamat tinggal 2011.
Semalam adalah kenangan.
Hari ini adalah kenyataan.
Esok adalah perjuangan.

p/s: Banyak harapan dan azam. :) Moga tercapai barang satu atau dua...

No comments