Hujan Rahmat


Saya sangat merindui irama hujan ini. Yang selalu saya nikmati sewaktu kecil dahulu. Tempias rintiknya yang kasar itulah yang menyedarkan saya betapa hidup ini tidak semudah yang disangka.

Saya merindui zaman kanak-kanak saya. Di sana emak dan abah masih sihat dan bekerja kuat untuk menyekolahkan saya. Di sana emak dan abah payah sekali menolak permintaan saya yang kadangkala tak mampu mereka tunaikan. Di sana ada jalur hidup yang menjadikan siapa saya hari ini. Sejarah silam saya tak semudah yang diteka. Saya anak desa yang bersaing hebat demi sebuah survival.
Terlalu banyak air mata yang tumpah selama kehidupan saya. Isu kepayahan keluarga, perjuangan emak dan abah, perjuangan kembara ilmu dan isu peribadi selalu menjadi sebab untuk saya termenung dan memotivasikan diri supaya menjadi lebih kuat.

Malam ini terlalu syahdu bagi saya. Air mata menitis lagi. Melihat wajah emak dan abah, cukuplah mereka dalam hidup saya.

p/s: Rindunya hujan sambil memeluk lengan emak dan abah saat ketakutan. (^~)

No comments