Koleksi Soalan Temuduga PTD Tahun 2017- Panel 05


Bismillah

Ini adalah perkongsian koleksi soalan temuduga yang terakhir. Sebenarnya panel ada dalam 8 orang, tapi saya tak ada koleksi yang ke-6, 7 dan 8 masing-masing. Kalau ada, saya akan kemaskini kemudian, ya :)

*Memandangkan perkongsian Panel 5 ini agak panjang, saya tak tulis dalam entri ni. Anda boleh terus muat turun dan simpan: File 5

Demikianlah sedikit sebanyak soalan yang ditanya oleh panel untuk jawatan PTD tahun 2017. Anda dah boleh agak kan macam mana bentuk soalannya? Anda dah boleh nampak kan macam mana provokasi dilakukan oleh panel? Dari soalan-soalan ini, anda boleh belajar tempo para panel supaya anda tak terkejut pada hari temuduga sebenar.

Insya Allah banyak lagi perkongsian yang akan saya tulis dalam DDD ini. Saya dah tak mengharap dah nak masuk ke dalam skim ni. Saya harap perkongsian ini dapat membantu orang lain terutamanya adik-adik fresh grad di luar sana.
Akak dah masuk industri yang akak dah gembira berada di dalamnya. Andai terpilih, akak anggap itu adalah rezeki extra saja.

2 comments

  1. Assalamualaikum akak Dhiya, boleh saya panggil akak :)? Nama saya Aida dan saya sebenarnya ada dapat Interview SPA Pegawai Penyelidik Q41 untuk bulan hadapan. Masa saya tengah google untuk tahu details interview saya terjumpa entry blog akak dari 2014 sampai la sekarang. Saya bersyukur sangat at least saya jumpa something di Internet XD. Soalan saya, walaupun saya tau akak dapat untuk jawatan PTD dan saya jawatan lain, boleh ke saya apply soalan yang sama terutama nya pasal isu semasa untuk interview saya?

    BTW, ini adalah first time interview untuk SPA dan saya ialah fresh graduate untuk tahun ni huhu. So, kalau akak dapat bagi info or pandangan untuk saya, saya berterima kasih sangat. Have a nice day!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Aida,

      akk pun pernah dapat interview Q41 ni. apa yang akk boleh cakap, soalan dia semua hampir sama je. Please update yourself with current issues, especially related with the position. akk dulu Q41 remote sensing. so equip yourself with some academic knowledge. apa yang awak belajar dlm subject tu, apa FYP awak, mcm mana awak nak relate subjek tertentu (dia mungkin sebut certain subject dlm transcript awak) ke dalam bidang y awak mohon ni.

      soalan "kenapa nak jawatan ni", "kenapa nak masuk kerajaan" tu sangat glamour. bersedialah utk jwb dengan baik.

      Delete