Pemeriksaan Kesihatan di PUSRAWI (kali ke-2)


Lagi!

Tak ada orang yang pergi hospital untuk suka-suka.
(Eh ye memang saya suka dan gelak seorang diri semasa di hospital sebab tengok Grumpy Cat sampai mak cik sebelah saya pelik. Tapi itu bukan maksud saya)

Selepas mendapat surat tawaran ke Korea tempoh hari, saya perasan yang pihak penaja ada minta untuk semua pelajar buat pemeriksaan perubatan.
Saya yang super bijak ini telah menelefon semula PUSRAWI untuk tanya pendapat mereka.
Maksud saya hanya satu- Saya tak mahu malas dah buat check-up tu. Jadi saya nak minta doktor tandatangan, revise sikit-sikit dan retreive filem x-ray saya je. Kan senang (kononnya tau nak senang je). Tapi kalau PUSRAWI dan doktor tu abah sendiri punya, memang tak ada masalah.
Jururawat yang berbincang dengan saya tu cakap sebenarnya boleh. Guna je balik keputusan yang lepas. Nanti doktor akan revise dan sahkan yang tahap kesihatan kita sama je- Tak ada sebarang penyakit teruk.Tapi disebabkan keputusan tu terutamanya filem x-ray dikira lupus selepas 6 bulan, (dan masa tu memang cukup-cukup 6 bulan)- Jadi saya tak ada pilihan lain kecuali melalui semula prosedur pemeriksaan kesihatan sekali lagi.

Tapi secara peribadi saya tak ada isu sangat pun untuk buat balik pemeriksaan kesihatan tu. Yang pertama, untuk kebaikan saya juga. Yang keduanya, PUSRAWI tak pernah mengecewakan saya! Servis mereka cepat, mesra dan tak banyak kerenah.
Sebab tu saya kembali ke PUSRAWI.
Cumanya kedatangan saya ke Kuala Lumpur masa tu agak penuh dengan agenda, itu yang jadi malas dan culas kalau boleh nak senang je. Haha~

Prosedur masih sama. Tak ada yang berubah.
Saya datang hari Sabtu. Tapi harus diingat bahawa PUSRAWI beroperasi separuh hari sahaja. Jadi bagi anda yang bercadang untuk membuat pemeriksaan kesihatan pada hari Sabtu, kenalah datang seawal yang boleh.
8.30 pagi saya naik terus ke tingkat 7, - Pusat Pemeriksaan Kesihatan Eksekutif, sudah ada dua orang yang menunggu. Jadi jangan lambat ok!

Tingkat 7 (8.30 pagi)
Serahkan borang
Pemeriksaan fizikal- Berat/ tinggi/ tekanan darah/ penglihatan

Tingkat 2
Urine test
Ujian darah (sekali lagi saya terlepas ujian ini sebab penaja tak sebut pun dalam surat. Weehu!)

Oh ye. Kalau borang anda ada menyatakan perlu ujian darah, keputusan hanya akan siap dalam tempoh 3 hari. Jadi tak boleh dapat dalam hari yang sama.

Tingkat 1
CXR (Chest x-ray)
Masa ni saya dah jadi pesakit pertama dah. Mana yang lain pun saya dah tak tahu.

Tingkat 2
Kaunter 8
Bayaran dibuat di sini.
Kos untuk pemeriksaan kesihatan saya kali ini adalah sebanyak RM66.

Tingkat 7 (9.45 pagi)
Tinggal nak jumpa doktor je. Tapi kalau tak silap doktor masuk dalam pukul 10.15 pagi.  30 minit juga menunggu. Itu yang saya layan sangat Grumpy Cat sampai gelak dan senyum seorang diri.
Di sini saya dah jadi pesakit ketiga balik. Tapi masih, mereka sangat pantas lebih dari anggaran waktu saya.
Jumpa doktor pun tak lama. Sembang-sembang sikit, kemudian selesai. Tepat, jam 10.30 pagi.

Tak boleh dinafikan. Memang puas hati.

Salam sayang,
Dhiya Korea
Eh~

No comments